K čemu ptačí Zorro potřebuje masku?

Jaroslav Petr  |  Příroda

Ťuhýci mají kolem očí černě zbarvené peří, které připomíná masku slavného mstitele bezpráví Zorra. K čemu je jim dobrá?

Ťuhýci (Laniidae) patří mezi pěvce, ale dokážou lovit i poměrně velkou kořist. Kromě hmyzu jsou větší druhy ťuhýků schopné polapit třeba i ještěrku nebo drobné hlodavce. Společným znakem „pěvčích dravců“ je tmavý pruh kolem očí. Nedá mnoho práce vydedukovat, že to zřejmě souvisí s loveckým způsobem života. Jenže k čemu je ptákům zorrovská škraboška dobrá?

Divoké teorie

Vědci spřádali bezpočet teorií. Podle jedněch se pták skutečně maskuje. Tmavý pruh kolem očí naruší kontury hlavy a kořist takového nepřítele odhalí s mnohem většími obtížemi. Podle jiných teorií není u ťuhýka s tmavým pruhem kolem očí jasné, kterým směrem se dívá. Kořist si může do poslední chvíle bláhově namlouvat, že o ní pták neví.

Tváří v tvář slunci

Izraelští a polští vědci pod vedením Reuvena Yosefa z Ben Gurionovy university se rozhodli rozlousknout záhadu ťuhýčí masky dosti drastickým zásahem. Odmaskováním! Pro pokusy, jejichž výsledky zveřejnil vědecký časopis Behavioural Ecology, použili ťuhýky běločelé (Lanius nubicus), kteří nosí sytě černou zorrovskou masku. Sedmi ptákům zabarvili tmavý pruh světlou barvou. Dalším sedmi natřeli černý pruh černou barvou, aby si ověřili, že samotný nános barvy nemění ptačí chování. A třetí skupina sedmi ťuhýků zůstala netknutá.

Následně dostávali všichni ťuhýci stejnou příležitost k lovu. Nenabarvení ťuhýci a ťuhýci natření černou barvou lovili s nezměněnou úspěšností. Odmaskovaní ťuhýci se zabílenou škraboškou však na tom byli bídně. Úspěšnost jejich lovu drasticky poklesla.

Ťuhýci ve volné přírodě:

Na chování odmaskovaných ťuhýků bylo nápadné to, že lovili v drtivé většině se sluncem v zádech. Ťuhýci se zachovanou maskou lovili čelem ke slunci. Z toho je jasné, že tmavé peří kolem očí brání oslnění ťuhýka při lovu. A proč je lepší lovit tváří v tvář slunci? Protože pak směřuje stín ťuhýka dozadu, směrem od kořisti a nemůže útočícího ptáka prozradit. Při útoku se sluncem v zádech běží stín všude před ťuhýkem a kořist je jím varována.