Japonská železnice a její budoucnost

Michal Polák  |  Technika

Japonsko hodlá v následujících letech vybudovat rychlotrasu s technologií Maglev, na které budou vlaky jezdit – nebo se spíše vznášet – rychlostí až pět set kilometrů v hodině. Kromě toho se podíváme na další chystanou novinku na japonských železnicích – hybridní vlaky.

Japonsko je kvalitou svých tratí a rychlovlaků Šinkansen doslova proslulé a ne nadarmo se říká, že podle jejich příjezdů byste si mohli seřídit hodinky. Rychlovlaky mají navíc výhodu, že jsou nejen rychlé, ale navíc ekonomické. Na rozdíl od letecké přepravy nevyžadují odbavování na letištích a nejsou ovlivňovány počasím.

Ani do budoucna neplánují Japonci ve svém snažení přestat. Do roku 2027 chtějí hodlají postavit novou vysokorychlostní trať spojující Tokyo s městem Nagoya. Vlaky se po ní budou prohánět rychlostí až 500 km/h a zkrátí tak současnou dobu cestování z 90 na pouhých 40 minut.

U nové trasy se počítá s využitím technologie magnetické levitace, se kterou mají v Japonsku praktické zkušenosti už od poloviny osmdesátých let.

Video: Nejrychlejším konvenčním vlakem je francouzský TGV, který 3. dubna 2007 dosáhl rekordní rychlosti 574,8 kilometrů v hodině.

Maglev jako technologie budoucnosti

Konvenční vlakové trasy jsou sice do jisté míry univerzální, ale jejich limit nastává ve chvíli, kdy se chcete pohybovat skutečně vysokou rychlostí. I přes vysokou cenu ale ani trasy pro rychlovlaky neumožňují dopravu rychlostí až 500 kilometrů v hodině; pokud se této hodnotě mají jen přiblížit, pak jen na některých úsecích. Řešením je použití technologie Maglev (Magnetic Levitation), která bude v budoucnosti představovat nejrychlejší druh dopravy po zemi.

Historicky se nejedná o novinku. S prvním patentem přišel vynálezce Alfred Zehden už v roce 1907. První trať o délce 908 metrů s technologií Maglev však vznikla až v roce 1979 v Hamburku při příležitosti výstavy International Transportion Exhibition.

Při použití maglevu se vlak fyzicky nepohybuje po řádných kolejích ani jiné konstrukci. K pohybu využívá laicky řečeno polštáře magnetického pole, které je vytvářeno supravodivým magnetem poháněným lineárními motory. Ve skutečnosti se vlak vznáší a urychluje ve výšce několika centimetrů – nejčastěji 5–10 cm.

Video: Maglev Transrapid od společností Siemens a ThyssenKrupp zkoušený na testovacích trasách v Německu je navržený až pro rychlost 500 km/h. Svého praktického využití se dočkal v Šanghaji.

Kdyby nebyly tunely a mosty…

Hlavním problémem nasazení technologie Maglev je terénní i finanční náročnost výstavby trasy. Jde zejména o to, že trať musí být maximálně chráněná a izolovaná od svého okolí. Dokonce se odhaduje, že Japonci při stavbě budoucí trasy zaplatí jen za tunely a mosty více než 60 % celkového rozpočtu.

To je ostatně jeden z důvodů, proč nejsou magnetické vlaky tolik rozšířené. V současné době jezdí JR-Maglev v Japonsku a v Šanghaji na zkušební trati jako příměstská dráha mezi městem a letištěm. V obou případech se však jedná o nesrovnatelně kratší tratě, než tomu bude v případě Nagoyi a o řadu let později také Osaky.

Maglev má v budoucnosti velkou šanci se uplatnit, jelikož rychlost je omezena pouze příkonem energie a samozřejmě aerodynamickým odporem. I zde však existují limity, které jsou dané bezpečností a fyzikou. Vždyť už dnes dosahují maglevy takřka poloviční rychlosti zvuku.

Kromě vysoké rychlosti patří mezi výhody maglevů také poměrně nízká hlučnost. Způsobuje ji především aerodynamický odpor. Na videu je Shanghai Maglev Train, který jezdí na trati dlouhé 31 kilometrů u letiště v Šanghaji.

Japonci chystají také diesel-hybridní vlaky

Kromě řady elektrických rychlovlaků a vlaků typu maglev chystají Japonci také hybridní vlaky. U nich energie vzniklá při brzdění vlaku nabíjí akumulátory. Z nich však nejde zpět do pohonu vlaku, ale bude použita pro napájení vlakového interiéru, tedy prostoru s cestujícími. Poslouží zejména jako zdroj pro klimatizaci a vnitřní osvětlení.

Výrobce JR West, který tyto vlaky testuje, už dva roky plánuje jejich uvedení do ostrého provozu na rok 2015. Úspora energie by se měla projevit ve snížení spotřeby paliva o 13 %. Vyplatit by se to mělo i navzdory vysokým cenám akumulátorů tohoto typu.

Budoucnost vlakové dopravy nejen v Japonsku tak bude očividně patřit více druhům pohonů a typům vlaků, které se budou navzájem doplňovat.

Nejčtenější