Jaké je dědictví raketoplánů v nové éře?

Petr Kubala  |  Vesmír

Za velkou louží pokračuje reforma americké kosmonautiky. Soukromý sektor dobývá oběžnou dráhu, NASA se chystá na asteroidy.

Už příští rok by se do vesmíru měla vydat kosmická loď Orion. Oblet Země zajistí těžká verze rakety Delta. V budoucnu se ovšem počítá s tím, že Orion bude létat do vesmíru na vrcholu nové rakety SLS (Space Launch System). Ta do značné míry těží z vysloužilých raketoplánů. Orbitální stupně sice už jen baví návštěvníky muzeí, ale zbytek legendárního STS bude vyšlapávat cestičku nové éře americké kosmonautiky.

NASA hodlá v upravené podobě použít vnější palivovou nádrž. Pod kapotou centrálního stupně rakety SLS z lehké slitiny Aluminia 2219 najdeme dvě oddělené nádrže, které jakoby z oka vypadly nádrži raketoplánů. Nemění se ani složení použitých látek. Jako palivo bude sloužit kapalný vodík ve spodní nádrži a jako okysličovalo kapalný kyslík ve vrchní a menší nádrži.

Schéma rakety SLS. Credit: NASA

SLS také využije dvojici motorů na tuhé pohonné hmoty (SRB), které raketoplánům pomáhaly při startu. Klíčovým převzatým prvkem jsou však motory RS-25. Zatímco raketoplán disponoval třemi, SLS bude mít hned čtyři. Po úpravách se počítá i se zvýšením výkonu. Palivová turbína motoru RS-25 je tak výkonná, že pokud bychom místo čerpadla připojili elektrický generátor, dokázala by zásobovat 11 lokomotiv, 1 315 elektrických aut Toyota Prius nebo 1 231 519 iPadů.

Motor RS-25. Credit: NASA
Motor RS-25. Credit: NASA

Další (horní stupeň) rakety bude variabilní s ohledem na úkoly mise. Zpočátku se počítá například s využitím motorů RL10 z rakety Delta IV, později bude vyvinut zcela nový stupeň.

Celkově má SLS dopravovat na nízkou oběžnou dráhu až 130 tun materiálu, což je o 10 tun více než slavný Saturn V.

Soukromníci přebírají otěže

SLS by měla dopravovat materiál spíše mimo oběžnou dráhu Země. NASA počítá s pilotovaným průzkumem asteroidů dotažených automatickými sondami někam k oběžné dráze Měsíce.

Náklad (a brzy zřejmě také dopravu astronautů) na Mezinárodní kosmickou stanici přebírají soukromí dopravci. Nákladní Dragon od SpaceX už létá. Samotná firma chystá test vylepšené rakety Falcon a také raketu, která se dokáže po vynesení nákladu vrátit zpět na Zemi.

Další soukromá společnost Orbital Sciences Corporation, jejíž historie je v oblasti kosmonautiky podstatně delší a větší než je tomu v případě SpaceX, vyslala 18. září na oběžnou dráhu poprvé svou loď Cygnus.

„Labuť“ je fakticky válcovým kontejnerem o objemu necelých 19 metrů krychlových, k němuž je zezadu připojen servisní modul se solárními panely, motory a dalším vybavením. Po čtyřech misích má přijít na řadu posílenější verze s novými solárními panely a větším modulem. K ISS tak společnost Orbiter dopraví během 8 letů na 20 tun materiálu.

Činí se také firma ze Sierry Nevady. Její „sexy“ raketoplán Dream Chaser sice zatím pouze tahají po zemi jako kačera, ale jednoho dne by mohl na špici rakety doletět až k Mezinárodní kosmické stanici.