Jak trénovat mysl ve stáří

PR  |  Technika

Je známým faktem, že se zvyšujícím se věkem klesá schopnost člověka si věci zapamatovat, má větší problém reagovat rychle na otázky a musí o věcech déle přemýšlet, než je schopen dospět k určitému rozhodnutí. Průměrný věk člověk se také zvyšuje. Odhaduje se, že v roce 2030 bude 20% populace starší 65 let (data platí pro občany USA, ale dá se vztáhnout i na další vyspělé státy, jako např. evropské). Dalším zajímavým údajem, který svědčí o zvyšujícím se procentu starších lidí v populaci, je fakt, že 30% americké populace se stará o své postarší rodiče a v důsledku toho se jim snižuje vydělaná mzda. Američtí zaměstnavatelé ročně tak přijdou o zhruba 33,6 miliard USD.

To, že člověk ve stáří uvažuje pomaleji, je věc normální a není proč se za to stydět. Člověk však může z velké části tento proces zpomalit nebo ho i utlumit do takové míry, že téměř dochází k jeho zastavení.

Jídelníček – základ zdravého životního stylu

Zaprvé jde o vhodnou dietu, která obsahuje nutrienty důležité pro správné fungování mozku. Pokud tuto oblast svého životního stylu nezanedbáváte a snažíte se jíst zdravě, existuje vysoká šance, že nemusíte dělat nic dalšího a vaše dieta odpovídá standardům. Pokud však nedbáte svého zdraví a jíte cokoliv, co vás napadne, snažte se, prosím, ve vlastním zájmu alespoň zakomponovat do svého jídelníčku potraviny jako borůvky, ryby, oříšky, semínka nebo fazole a různé druhy ovoce. Tyto jsou známé kvůli tomu, že obsahují klíčové nutrienty, které nejsou jen dobrým nástrojem, jak zlepšit kognitivní funkce vašeho mozku, ale také je možné díky nim předejít nemocem jako Alzheimerova choroba nebo stařecká demence, které jsou ve stáří častější než v mládí.

Zdroj: mashomecare.com

Aplikace, které můžete použít pro kontrolu jídelníčku

MyFitnessPal – tato aplikace vám dovoluje si měřit kalorie, které za den přijmete. Zadat informace o spotřebovaných jídlech je otázkou několika desítek sekund a k tomuto účelu je možné využít širokou databázi této aplikace, která obsahuje názvy různých druhů jídel. Pokud jste však přijmuli jídlo, které není na tomto seznamu, můžete zadat jednotlivé položky a jejich hmotnosti a aplikace vypočítá nutriční hodnoty pro tyto složky pokrmu. Díky této aplikaci můžete snadno měřit přijaté kalorie a uchovávat tato data pro další účely (sestavení jídelníčku, atd.). Nejlepší na tom je, že MyFitnessPal je zdarma pro iOS a Android.

HealthyOut – pokud máte od doktora stanovena určitá omezení, která se týkají jídel, které nesmíte jíst, je aplikace HealthyOut přesně pro vás, protože díky ní můžete zvolit, které potraviny přijímat prostě nesmíte (např. lidé trpící celiakií nesmějí jíst nic, co obsahuje lepek). Tato aplikace vám umožní zjistit, jaké restaurace se ve vaší blízkosti nacházejí, kde vaří jídla, která neobsahují vámi určené potraviny.

Mentální cvičení pro zdraví

Druhý způsob, jak udržovat hlavu v kondici, je pomocí mentálního cvičení. Jedno takové cvičení, které stojí za zmínku a které vám může pomoci si věci snadněji zapamatovat, je tzv. metoda loci. Locus v latině znamená místo nebo umístění. Jak je z názvu patrné, tento druh cvičení využívá schopnosti lidského mozku zapamatovat si umístění předmětů a vychází z premisy, že člověk v minulosti k přežití potřeboval hlavně prostorovou paměť, např. v pravěku si předchůdci lidí museli umět zapamatovat umístění svého obydlí, protože jako jedinci by v divočině jen stěží přežili.

Zdroj: devianart

Dalším způsobem, jak trénovat paměť a správné fungování mozku, je prostřednictvím her. Např. pouhé hraní deskových her napomáhá člověku procvičovat logické uvažování. K tomu, aby člověk mohl hrát deskové hry typu Carcassonne nebo Osadníci z Katanu, také potřebuje abstraktní myšlení, které v každodenním životě příliš často nepotřebuje. Deskové hry jsou tedy vhodným prostředkem k procvičování stylů myšlení, které nejsou v normálním životě příliš časté, které však napomáhají udržovat paměť a abstraktní myšlení v kondici.

Pokud vám deskové tahové hry typu Carcassonne nevyhovují, dalším způsobem, jak mozek trénovat, jsou karetní hry typu blackjack. Tyto hry totiž nutí hráče se při hře soustředit nejen na to, jakou kombinaci zrovna má a jestli v danou chvíli „je lepší“, ale hráč také musí brát v potaz chování ostatních hráčů a též musí myslet matematicky a uvažovat o pravděpodobnosti toho, že např. přijde ta která karta. Bylo dokázáno, že průměrný člověk by měl dělat paměť cvičení každý den po dobu 15 až 20 minuta. Snaha zapamatovat si pravidla hry blackjack a následné hraní této hry pomáhá procvičovat paměť. Za zmínku také stojí, že blackjack je možno hrát na internetu, např. přes službu Poker Stars. Mobilní verze hry je také k dispozici, a můžete procvičit paměť zdarma každý den.

Fyzické cvičení – možnost jak zostřit mentální bdělost

Třetím způsobem, jak pečovat o svůj mozek, je pravidelné cvičení. Mladší lidé by toto měli dělat automaticky a cvičit jak aerobně, tak anaerobně. Aerobní cvičení znamená, že při něm vaše tělo spotřebovává velké množství kyslíku a dochází ke zrychlení krevního oběhu a frekventovanějšímu dýchání. Jde o dlouhodobější cvičení jako běh, veslování, jízda na kole nebo třeba plavání. Naopak anaerobní cvičení vás nestojí tolik kyslíku, protože zpravidla se cvičí v kratších, přerušovaných intervalech, a energie se čerpá především z energetických zásob glykogenu ve svalech. Jde o cviky jako posilování na stroji, benchpressu, s činkami nebo i např. běh na 100 metrů. Stačí si povšimnout, že běžci na 100 metrů na olympiádě většinou nejsou po běhu zadýchaní, neboť oněch zhruba 10 sekund čerpají energii výhradně ze zmíněných energetických zásob ve svalech a jejich krevní oběh se tedy prakticky za takto krátkou dobu nezrychlí. I to je příkladem, co všechno lidské tělo dokáže.

Je samozřejmostí, že ve vyšším věku není možné provádět všechny cviky, které jsou schopni dělat mladší lidé. Přesto by se i starší člověk měl pokusit alespoň jednou či dvakrát týdně dělat něco fyzicky, neboť tím nepomáhá nejen svému fyzickému zdraví, ale také především zdraví mentálnímu. Bylo totiž prokázáno, že aerobní cvičení snižuje úzkost a depresi díky zvýšenému krevnímu oběhu. Zvýšení proudění krve do mozku má pozitivní vliv na limbický systém v mozku, který řídí náladu a na tzv. amygdalu, která zapřičiňuje pocit strachu jako reakci na stres. To je velmi pozitivní účinek, pokud bereme v potaz fakt, že zhruba 10% populace trpí depresí a pouze v USA se vláda ročně vydá zhruba 40 miliard USD na léčbu deprese.

Aplikace pro fyzické cvičení

Následující aplikace vám mohou přijít vhod pro měření vašeho pokroku při cvičení:

Samsung S Health – pomocí aplikace Samsung S Health, která je určena jako pomůcka pro udržování zdravého životního stylu, můžete měřit svůj tep při různých druzích aerobního cvičení. Aplikace funguje na Samsung Galaxy S5 přístrojích. Na začátku stačí zadat vlastní výšku, hmotnost, zadat stupeň aktivity, poté už stačí jen přiložit prst na zadní stranu telefonu, vyčkat několik sekund a aplikace vám ukáže váš konkrétní tep za minutu.

WebMD Healthy Target je další aplikací tohoto druhu, která byla původně vyvinuta pro lidi s cukrovkou nebo pro obézní lidi. Pomocí této aplikace můžete měřit svoji váhu a hladinu cukru v krvi, dále je možné s její pomocí měřit fyzickou aktivitu a nastavovat si cíle do budoucna a měřit, jestli těchto cílů bylo dosaženo nebo nikoliv.

V neposlední řadě stojí za zmínku aplikace Apple Health, kterou je možné nainstalovat na přístroje s iOS verze 8.0 nebo vyšší a která vám umožňuje měřit biometrická data jako krevní puls, množství spotřebovaných kalorií a hladinu cukru a cholesterolu v krvi.

Nejčtenější