Hlodavec z podzemí likviduje nádory

Jaroslav Petr  |  Příroda
Slepec egyptský. Zdroj: CC-BY-SA-3.0, Bassem18, Wikimedia Commons

Podivuhodný hlodavec vzdoruje rakovině. Vědci u něj hledají lék proti zhoubným nádorům.

Hlodavec slepec egyptský z Blízkého východu prožije drtivou většinu života v podzemních chodbách ve vzduchu se zoufale nízkým obsahem kyslíku. Adaptací na toto krajně nehostinné prostředí si zajistil kromě jiného i odolnost k rakovině.

Život v podzemí

Slepec egyptský (Spalax egrenbergi) patří mezi hlodavce a jak napovídá jeho vědecké jméno, mnoho toho během svého života neuvidí. Má zakrnělý zrak. Slepcům to ale nevadí. Pohybují se téměř výhradně v podzemních chodbách, které neustále opravují a rozšiřují. Slepci se mohou dožít i dvaceti let, ale na zemský povrch za tu dobu zavítají jen výjimečně.

Vědci studují život slepců egyptských zhruba půl století. Za tu dobu ani jednou nenašli u těchto zvířat nádor. Dokonce ani ta nejstarší zvířata rakovinou netrpí. To je pozoruhodný fenomén, protože jiní hlodavci, např. myši nebo potkani, jsou k nádorovým onemocněním především ve vyšším věku poměrně náchylní. Jak se slepci proti rakovině brání?

Slepci mezi zemědělci zrovna příliš populární nejsou. Zdroj: CC-BY-SA-3.0, Rick J. Pelleg, Wikimedia Commons

Zabiják nádorových buněk

Izraelští vědci nyní poodhalili záhadu odolnosti slepců k rakovině. Ukázalo se, že slepci vzdorují úspěšně dokonce i dlouhodobému působení karcinogenních látek. Tým vedený Aaronem Avivim z university v Haifě podával slepcům po tři roky silné karcinogeny. Ze dvaceti zvířat se rozvinul nádor jen u jednoho. Pokusné myši a potkani vystavení téže látce podlehly rakovině během několika měsíců.

Když Avivi a jeho tým kultivovali buňky z kůže slepců společně s buňkami lidských nádorů jater a prsu, rakovinné buňky v sousedství buněk slepců rychle hynuly. Zdravé lidské buňky ale v sousedství buněk slepců přežívaly bez nejmenší úhony. Je zřejmé, že slepci umějí rakovinné buňky odhalit a zlikvidovat. Buňky myší nebo potkanů ve stejných testech selhaly a nic podobného neovládají.

Výsledky studie vyšly ve vědeckém časopise BMC Biology. Aaron Avivi nyní pátrá po látce nebo směsi látek, kterým vděčí slepec egyptský za svou odolnost k rakovině. Doufá, že ji bude moci použít k úspěšné léčbě zhoubných nádorů.