Evropské kosmonautice se nikdy nedařilo lépe

Petr Kubala  |  Vesmír

Nové sondy, pilotovaný výzkum asteroidů, globální navigační systém, nové rakety i malý raketoplán. To jsou jen některé plány evropské kosmonautiky.

Kosmický výzkum na starém kontinentu zažívá i přes úskalí hospodářské krize poměrně solidní rozmach. Ve vesmíru má Evropa několik sond, další velmi zajímavé projekty jsou v přípravě a to často v kooperaci s dalšími kosmickými agenturami:

• BebiColombo – 2015, Merkur
  • Don Quijote – 2015, výzkum planetek
  • ExoMars Trace Gas Orbiter – 2016, Mars (sonda na oběžné dráze)
  • ExoMars – 2018, Mars (rover)
  • MoonNext – 2018, Měsíc (přistání na povrchu)

Nejbližším velkým projektem však bude družice Gaia, která by měla odstartovat letos na podzim. Gaia zpřesní údaje o více než miliardě hvězd v naší Galaxii. Zaměří se na zjištění vzdálenosti hvězd a také na přesné měření jejich polohy. Kromě toho přinese například objevy nových exoplanet prostřednictvím astrometrie (sledování vlastního pohybu hvězd) a tranzitní metodou (přechody planet před hvězdou).

Nosiče

Velký boom zažívá evropská kosmonautika také na poli nosičů. Obecné označení evropská kosmonautika je na místě, neboť rakety neprovozuje Evropská kosmická agentura, ale firma Arianespace, ve které má dominantní postavení Francie, následovaná podstatně skromnějším podílem Německa a několika dalšími zeměmi.

V kosmodromu Kourou (Francouzská Guyana) už neburácejí jen motory rakety Ariene 5, ale také rakety Sojuz kupované od Rusů.

Raketa Ariane 5ES se chystá na start s evropskou kosmickou lodí ATV-4 Albert Einstein. Zdroj: CC BY-SA 2.0: Uwe W.
Raketa Ariane 5ES se chystá na start s evropskou kosmickou lodí ATV-4 Albert Einstein. Zdroj: CC BY-SA 2.0: Uwe W.

Novinkou je menší raketa Vega. Zatímco Ariane má výšku v závislosti na konfiguraci přibližně 50 metrů a na nízkou oběžnou dráhu vynese zhruba 16 tun nákladu, Vega je jen třicetimetrová raketa s nosností 1,5 tuny. Ariane je také především francouzská raketa, zatímco za Vegou stojí Italové. Konec konců, název Vega sice odkazuje na známou hvězdu, ale je to především zkratka italského názvu Vettore Europeo di Generazione Avanzata. První start Vegy proběhl vloni v únoru.

Raketa Vega. Zdroj: ESA

Ve vývoji je rovněž raketa Ariane 6. Zatím se jedná spíše o vlažný vývoj vedle probíhající modernizace Ariane 5. Členské státy Arianespace by měly příští rok rozhodnout, zda a kdy vůbec Ariane 6 postaví.

Další projekty

Mezi další evropské projekty pochopitelně patří budovaný navigační systém Galileo. Kromě toho ESA provozuje vlastní modul na Mezinárodní kosmické stanici (Columbus), posílá na stanici astronauty (toho času je členem posádky Ital Luca Parmitano) a zásobuje stanici prostřednictvím bezpilotní lodě ATV, která vstříc vesmírnému komplexu zamířila už 4×.

Nedávno podepsala ESA dohodu s NASA, podle níž bude ATV předělána v servisní sekci pro připravovanou americkou loď Orion. Obě lodě se pak společně vydají na oblet Měsíce a také na pilotovaný výzkum asteroidů. Není to tak dávno, co NASA představila své plány na zachycení menší planetky a její dotažení na oběžnou dráhu Měsíce.

Vlastní raketoplán?

Jediným problémem ESA nebo evropské kosmonautiky obecně je absence pilotované kosmické lodě. Na druhou stranu je nutné si klást otázku, zda a k čemu takovou loď Evropa potřebuje. Pro lety k ISS je možné využívat prostředky jiných států a pro odvážnější plány je vhodnější spolupráce s ostatními partnery.

ESA přesto chce mít alespoň bezpilotní loď, která se dokáže z vesmíru vrátit. V čilém vývoji je projekt IXV (Intermediate eXperimental Vehicle):

Jedná se o pět metrů dlouhý „raketoplán“, jehož úkolem je především testování nových technologií. Na jeho konci mají být nové kosmické lodě, které budou schopny se vrátit z vesmíru zpět na Zemi.

Testování IXV už nějakou dobu probíhá. V červnu se uskutečnil test nedaleko pobřeží Sardinie. IXV byl odpojen z letadla ve výšce 3 kilometrů a bezpečně přistál díky padákům na hladině moře. První suborbitální let se očekává příští rok. Nosičem bude zmíněná raketa Vega.

Nástupcem IXV by mohl být už plnohodnotný raketoplán Pride. Ten jako by z oka vypadnul tajnému americkému raketoplánu X-37B, který už do vesmíru párkrát vyslalo americké letectvo.