Einstein@home hledá nové pulsary ze starých dat

Martin Tůma  |  Vesmír

Vědci vzali dvacet let stará data z radioteleskopu a odhadlili z nich 24 zatím neznámých pulsarů.

Po celém světě pozoruje oblohu bezpočet zařízení včetně armády radioteleskopů. Tyto přístroje shromáždí ohromné množství dat, na jejichž analýzu je potřeba velká výpočetní síla.

Tu mohou nabídnout buď superpočítače, jejichž čas je ale velmi drahý, anebo dobrovolnické sítě, jako je Einstein@home. Je to jeden z řady projektů na platformě BOINC. Jedná se o program, který si můžete stáhnout na svůj počítač a který potom využívá nevyužitou část jeho výkonu k různým výpočtům.

Vědci využili více než sedmnáct tisíc počítačů dobrovolníků, zapojených do zpracování distribuovaných výpočtů v projektu Einstein@home. Analyzovali jimi data pořízená Parkerovým radioteleskopem v Austrálii – a to zpětně až do roku 1990. Při průzkumu se jim podařilo odhalit 24 doposud neznámých pulsarů, z toho šest binárních (viz zpráva v PDF).

Tip: Stránky českého týmu Einstein@home – Einstein.czechnationalteam.cz

Zkroucený časoprostor

Pulsar je rotující neutronová hvězda, která vyzařuje elektromagnetické záření. Jedná se vetšinou o úzký paprsek, který můžeme detekovat jenom tehdy, když přímo ozáří Zemi, podobně jako paprsek majáku ozařuje moře.

Vědci se o pulsary velmi zajímají, obzvláště o soustavy binárních pulsarů, kde kolem sebe rotují dva tyto objekty. Je to kvůli ohromným energiím a hmotě, které jsou ve hře. Samotný pulsar totiž vyzařuje více energie než desítky galaxií dohromady.

Binární soustava dvou pulsarů potom deformuje časoprostor natolik, že by to mělo produkovat velmi silné gravitační vlny. Právě po těchto extrémních projevech gravitace vědci pátrají s cílem vytvořit univerzální teorii všeho.

SETI@home vyšel naprázdno

SETI@home je první projekt, který používal distribuované výpočty mezi dobrovolnické počítače. Radioteleskop z Green Bank zaměřil svoji pozornost na hvězdy, u nichž Keplerův kosmický teleskop našel planety a pořídil jejich nahrávky ve spektru, které naše civilizace používá pro mobilní telefony, satelitní komunikaci. Ty potom analyzovaly počítače dobrovolníků, ale jak píše Osel.cz, vyšly naprázdno, žádný signál od mimozemšťanů se nepodařilo najít.

Tip: Přečtěte si, co by se stalo, kdybychom na Zemi zachytili mimozemský signál

Omlouváme se za původní verzi článku, ve které jsme chybně míchali pulsary s kvasary.