DARPA chce hypersonický nosič družic

Petr Kubala  |  Vesmír
Projekt ALASA

Americká armáda chce posílat družice na oběžnou dráhu levněji a efektivněji pomocí hypersonického letadla s označením XS-1.

Největším problémem kosmonautiky jsou vysoké náklady na vynesení čehokoliv do vesmíru. A nejde jen o samotné družice či sondy. Nahoru musíte tahat také poměrně velké množství pohonných hmot. Například nová sonda MAVEN pro výzkum atmosféry Marsu má sice hmotnost jen 800 kg ale společně s hydrazinem je to 2,5 tuny!

Jak ušetřit? V 70. letech si mysleli, že úsporu přinese americký raketoplán. Kromě vnější palivové nádrže bylo možné vše využít opakovaně. Desítky startů ročně se však nakonec neuskutečnily a jedna mise raketoplánu stála stovky milionů dolarů.

Dnes je tvář kosmonautiky jiná. Velká orbitální stanice je dostavěna, NASA pokukuje spíše po asteroidech a lety na oběžnou dráhu by měli převzít soukromí dopravci, kteří fungují přece jen efektivněji než státní gigant.

Základní úkoly a cíle kosmonautiky ovšem platí dodnes a kosmický prostor je stále velmi důležitý pro ozbrojené složky. Právě armáda je hnacím motorem technologického vývoje nejen v oblasti dobývání vesmíru. Na posouvání hranic technických možností mají za velkou louží dokonce speciální úřad.

DARPA

Agentura pro výzkum pokročilých obranných projektů (DARPA) má asi 240 zaměstnanců a rozpočet téměř 3 miliardy dolarů ročně. Díky podpoře nebo přímo vývoji této agentury spatřily světlo světa takové věci jako internet (díky projektu ARPANET), GPS (díky projektu Transit), ale také bezpilotní raketoplán X-37 B.

Raketoplán X-37 B
Raketoplán X-37 B

Novou snahou agentury DARPA je zlevnit vynášení družic do vesmíru. Dnes stojí vynesení 1 kg nákladu do vesmíru zhruba 60 tisíc dolarů. Podobná čísla je ovšem nutné brát s rezervou. Záleží, co vše do celkové sumičky zahrneme.

Pokud chcete překonání zemské gravitace zlevnit, můžete si vzít bloček, tužku a snažit se seškrtat náklady v různých oblastech. Na konci bude patrně nosič, který bude obsluhovat co nejméně lidí, nebude vyžadovat žádnou složitou infrastrukturu apod. Při úsporách se však zatím jen stěží vyhnete nutnosti, aby váš nosič byl z co největší části znovupoužitelný… a také byl v akci co nejčastěji.

XS-1

Například soukromá firma SpaceX se dnes snaží postavit raketu, která se po vynesení nákladu vrátí zpět na Zemi (viz článek). Americká armáda na to jde jinak a hodlá postavit suborbitální raketoplán nebo spíše hypersonické letadlo s označením XS-1.

Požadavkem je vynesení nákladu o hmotnosti více než dvou tun na nízkou oběžnou dráhu. Náklady na jeden start přitom nemají přesáhnout 5 milionů dolarů, což je o řád méně než dnes. XS-1 vynese užitečné zatížení na hranici vesmíru po suborbitální dráze. Konečné navedení na oběžnou dráhu zajistí malý urychlovací stupeň připojený k družici.

Bezpilotní hypersonický letoun XS-1

Letoun by se měl pohybovat 10× rychleji než zvuk (12 000 km/h) a měl by být schopen deseti startů během deseti dnů.

Bezpilotní XS-1 odstartuje jako klasické letadlo a po vynesení nákladu se vrátí automaticky zpět na Zemi. Zatím se jedná pouze o návrh ve fázi studování proveditelnosti. Pokud projde, vývoj bude stát zhruba 140 milionů dolarů.

XS-1 má doplnit další z programů agentury, kterým je ALASA (Airborne Launch Assist Space Access). Cílem tohoto projektu je vypouštění nákladu o hmotnosti několika desítek kilogramů pomoci raket vynesených do atmosféry klasickými letadly.

Zdroj: http://www.darpa.mil