Dálková oprava iontového motoru

19. 7. 2011  |  Jaroslav Petr  |  Vesmír

Kosmickou sondu Dawn mířící k asteroidu Vesta potkala ztráta výkonu novátorské pohonné jednotky. Pozemské řídicí centrum však dokázala motor na dálku opravit. Sondu Dawn, kterou vyslala do vesmíru americká kosmická agentura NASA, žene vpřed iontový motor. Sonda má hned tři, ale pracuje vždycky jenom jeden.

Výpadek „mozku“

Inženýři z NASA se s výpadkem iontových motorů sondy prali z řídícího centra, jehož designéři se nechali inspirovat interiérem kosmické lodi Enterprise z kultovního seriálu Startrek. Při plánovaném zážehu motorů selhal jeden z elektronických obvodů v „mozku“ motoru – v počítači, který řídí nastavení ventilů pro vypouštění xenonového paliva. V reakci na tuto nehodu se družice sama uvedla do „bezpečnostního režimu“. To znamená, že přerušila některé činnosti a natočila anténu směrem k Zemi v očekávání korekčních povelů.

Kosmická sonda Dawn. Foto: NASA/JPL-Caltech/UCLA/McREL
Kosmická sonda Dawn. Zdroj: NASA/JPL-Caltech/UCLA/McREL

Vědci z řídícího centra byli schopni „mozek“ motoru restartovat a iontový pohon začal opět pracovat. Sonda vynechala dvojí snímání cíle – asteroidu Vesta – sloužící pro navigaci. To však nepředstavuje pro splnění mise sondy žádný problém.

Na videu se podívejte na řídicí centrum inspirované Startrekem.

Tip: O cílech sondy Dawn, o planetkách Vesta a Ceres si můžete přečíst v dnešním rozsáhlém článku.

Další čtení