Co se vařilo v nejstarších hrncích světa?

Jaroslav Petr  |  Historie

Vědci přinášejí výsledek výzkumu, ve kterém analyzovali obsah keramických nádob vyrobených pravěkými lidmi.

Střepy nádob z vypálené hlíny tvoří nedílnou součást nálezů z doby kamenné. Dnes máme kastroly a hrnce neodmyslitelně spojené s vařením. U pravěkých nádob ale byli vědci nakloněni spíše představě, že sloužily jako „kontejnery“ pro uskladnění potravin. Chemické analýzy ale přinášejí důkazy o umění pravěkých kuchařů.

Kontejnery nebo hrnce na vaření

Využití keramiky vědci spojovali s rozvojem zemědělství. Představovali si, že pravěký rolník a chovatel zvířat ukládal do nádob maso, mléko, ovoce, obilí a další potraviny. Keramické nádoby ale vyráběli i lidé, kteří se živili lovem a sběrem. Příkladem můžou být nejstarší obyvatelé Japonských ostrovů, představitelé tzv. jómonské kultury. V Japonsku se našly střepy jómonské keramiky staré 15 000 let.

Nyní se pokusili japonští, nizozemští a britští vědci zjistit, k čemu pravěcí lovci a sběrači nádoby používali. Biochemické analýzy přinesly překvapivé odhalení.

Rybí polévkou proti době ledové

Výsledky studie mezinárodního týmu vedeného Oliverem Craigem z University of York zveřejněné v předním vědeckém časopise Nature ukázaly, že ve střepech ulpěly stopy tuků živočišného původu. Podle izotopového složení pocházel tento tuk z ryb a dalších vodních organismů, a to jak sladkovodních, tak i mořských. Vše nasvědčuje tomu, že se už před 15 000 roky vařila v keramických hrncích jakási polévka z rybího masa, mušlí a dalších vodních živočichů.

Podle biochemické analýzy si na určitém druhu rybí polévky pochutnávali už naši dávní předkové

Podle Craiga není náhoda, že se keramické nádoby a vaření objevily právě v době, od které nás dělí 15 000 let. Tehdy se na Zemi drasticky měnilo klima. Poslední doba ledová vyvrcholila před 22 000 až 18 000 lety a definitivně odezněla o 5 500 roků později. Ústup ledovců s sebou přinesl příhodnější podmínky pro živočichy žijící jak v řekách a jezerech, tak při mořském pobřeží.

Lidem se tehdy otevřel nový vydatný zdroj potravy. Už nemuseli kočovat za migrujícími stády velké zvěře, jako byli sobi nebo mamuti. Mohli se usadit a užívat si doby hojnosti. Pro zpracování a následné uchovávání rybích pokrmů se hodily keramické nádoby přímo ideálně.