Co se jedlo na Velikonočním ostrově?

Jaroslav Petr  |  Historie

Na odlehlém ostrově uprostřed Pacifiku se lidé neživili dary moře, ale krysami.

O původních obyvatelích Velikonočního ostrova víme hodně, ale ještě více nám toho zůstává utajeno. Analýzy izotopů zachycených v zubech prozradily, že hlavním zdrojem bílkovin byla pacifická krysa.

Nejodlehlejší výspa Pacifiku

Na Velikonoční ostrov přišli první přistěhovalci z Polynésie někdy kolem roku 1200. Byla to poslední výspa v Pacifiku, kam lidé pronikli. Šlo také o nejizolovanější místo v celém Tichém oceánu. Nejbližší sousedy měli obyvatelé Velikonočního ostrova až na 1 900 km vzdálených Pitcairnových ostrovech.

Dost dobře ani nevíme, čím se původní obyvatelé Velikonočního ostrova živili. Tým vedený Amy Commendadorovou z Idaho State University provedl analýzy izotopů dusíku a uhlíku v zubech z lebek původních obyvatel ostrova. Izotopové složení je ovlivněno složením izotopů v potravě, kterou tito lidé konzumovali za svého života. Zastoupením izotopů se liší různé skupiny rostlin a také živočichů. Vědci pro jistotu provedli stejné analýzy i ve vzorcích kostí zvířat nalezených ve stejně starých vrstvách, z jakých byly vyzdviženy lebky a zuby.

Výsledky zveřejněné ve vědeckém časopise American Journal of Physical Anthropology přinesly velké překvapení. I když byli lidé na Velikonočním ostrově obklopeni ze všech stran oceánem, moře přispívalo do jejich jídelníčku jen zanedbatelně.

Nejvýznamnější roli v jídelníčku obyvatel Velikonočního ostrova hrály krysy. Ilustrační foto.
Nejvýznamnější roli v jídelníčku obyvatel Velikonočního ostrova hrály krysy. Ilustrační foto.

Ryba jen pro elitu

V jídelníčku původních obyvatel Velikonočního ostrova patřilo významné místo kryse ostrovní (Rattus exulans), které Polynésané říkají kiore. Původně tento hlodavec na ostrově nežil. Podobně jako na jiné ostrovy se dostal i na nejodlehlejší ostrov Pacifiku jako černý pasažér na lodích Polynésanů. Někdy ale vozili Polynésané krysy s sebou zcela záměrně, protože se v nové domovině nehodlali obejít bez oblíbené pochoutky.

Vědci vědí, že Polynésané krysy ostrovní jedli. Proto jejich zastoupení v jídelníčku lidí z Velikonočního ostrova očekávali. Netušili ale, jak významnou položkou krysy byly. Hlavní překvapení tkví v tom, že tito lidé prakticky nejedli ryby, mušle a další mořské živočichy. Důvodů pro tak nízkou spotřebu darů moře mohlo být hned několik. Na severu tvoří pobřeží skaliska strmě spadající do moře. Přístup k moři tu byl riskantní a lidé toto riziko nepodstupovali. Na jihu bylo o něco chladnější klima, a tak tam nepanovaly pro rybolov příhodné podmínky.

Zajímavé je, že několik málo lidí mělo výjimečný jídelníček s vysokým podílem mořských živočichů. Podle všeho to byli příslušníci místní elity, kteří si mohli dopřát místní luxusní lahůdky.