Co dělá z hvězd piráty galaktických silnic?

Petr Kubala  |  Vesmír

Některé hvězdy se v rámci Galaxie pohybují vysokou rychlostí. Astronomové se snaží přijít na to proč.

Život je rychlá záležitost. Sedíte v křesle, popíjíte kafíčko a říkáte si, že uspěchaný den konečně skončil. Také v tomto okamžiku se však pohybujete závratnou rychlostí. Ve vesmíru není nikdy nic v klidu. Sedíte na povrchu Země, která se otáčí kolem své osy, ale také obíhá kolem Slunce rychlostí plus mínus 30 kilometrů za sekundu.

Naše matka zase obíhá kolem centra Galaxie rychlostí kolem 220 km/s. Podobnou rychlostí se pohybují také další hvězdy. Některé ovšem vyčnívají svou rychlostí z davu a letí rychlostí až 3× větší.

Proč? Dnes víme, že tyto hvězdy mají původ v centru Galaxie. Otázkou však zůstává, jak ke své závratné rychlosti přišly. Podle nové teorie jsou možné dva scénáře. První proces zahrnuje gravitační prak. Konkrétně interakci se supermasivní černou dírou v centru Galaxie. Máme zde dvojhvězdu; jedna z hvězd končí pohlcením černou dírou, druhá je vystřelena směrem ven z Galaxie.

Druhý mechanismus také vychází z dvojhvězd. V tomto případně jedna hvězda vybouchne jako supernova a odmrští svou kolegyni.

Odmrštění mimo Galaxii

Simulace naznačují, že druhý scénář se na celkovém počtu hvězdných pirátů podílí z 93%. Může však takto katapultována hvězda opustit Galaxii? Podle všeho ano, s pravděpodobností až 25%. Nepůjde o žádné miliony hvězdných osudů, ale spíše o desítky.

Zajímavé je, že tento model by znamenal existenci jakéhosi proudu rychlých hvězd. Jejich rozložení by tedy nemělo být rovnoměrné a přesně to také odpovídá pozorované realitě.

Zdroj: Supernovae in the Central Parsec: A Mechanism for Producing Spatially Anisotropic Hypervelocity Stars