U Usámy na dvorku spadl neviditelný vrtulník Stealth

Martin Tůma  |  Technika
Ilustrace, jak by mohl vypadat tajný neviditelný Black Hawk. Autor: Ugo Crisponi, zdroj: David Cenciotti’s Weblog, cencio4.wordpress.com

V minulém týdnu vyvrcholil desetiletý hon na Usámu bin Ládina jeho zastřelením v pákistánském městě Abbattobád. Komando SEAL Six použilo pro přepad Ládinovy vily nový typ stealth vrtulníků. Ale svět by se o něm nedozvěděl, nebýt havárie jednoho z nich.

Abbattobád leží více než dvě stě kilometrů východně od afghánských hranic. Cesta k němu vede z části mezi horami, kde se vrtulník může před radary ukrýt v hlubokých údolích. Pak si může vybrat severní dlouhou okliku horskými údolími s nejistým výsledkem, nebo rychlý přelet planiny, která je otevřená pro radarový dohled.

Vzhledem k tomu, že se plánovači útoku více než bin Ládinových lidí báli střetů s pákistánskou armádou, použili pro akci zřejmě nový radarem obtížně zjistitelný vrtulník.

Neviditelný jestřáb

Helikoptéry UH-60 Black Hawk v různých modifikacích tvoří páteř vrtulníkového letectva USA pro dopravu vojáků a materiálu. Její verzi SH-60 Sea Hawk používá i námořnictvo pro boj proti ponorkám stejně jako pro záchranné mise. VH-60 je součástí VIP letky a občas vozí i prezidenta USA.

Vylepšený, ale stále standardní vrtulník Black Hawk UH-60L Black Hawk při letu nad Irákem v roce 2004. Foto: Wikipedia
Vylepšený, ale stále standardní vrtulník Black Hawk UH-60L Black Hawk při letu nad Irákem v roce 2004. Foto: Wikipedia

Komanda používají pro výsadky hluboko v týlu nepřítele verzi MH-60 K nebo L, doplněnou rozšířenou avionikou především pro let v noci a za ztížených klimatických podmínek. Součástí vylepšení je i radar pro kopírování terénu v nízkém letu, přídavné nádrže a posílená palubní výzbroj. Tyto modifikace ale jsou už poměrně letité, ještě z hloubi devadesátých let minulého století.

Mezitím velmi pokročil vývoj v oblasti „neviditelných technologií“ stealth. USA vyvinuly útočnou helikoptéru stealth RAH-66 Comanche, jenže po skončení studené války pro ni nebylo použití. Proto zůstalo pouze u výroby několika prototypů. Nicméně zkušenosti a vyvinuté technologie byly použity při konstrukci nového typu neviditelného vrtulníku pro nepozorované pronikání do hloubi nepřátelského území – MH-X Advanced Special Operations Helicopter, neviditelné verze MH-60. O tomto stroji oficiální místa mlčí a svět by se o něm nedozvěděl, nebýt útoku na bin Ládinovu rezidenci.

Ke zbytku ocasu hledáme vrtulník

Akce hluboko v týlu protivníka jsou vždy nebezpečné a nikdy není času nazbyt. Možná spěch stál za chybou pilota, který při prudkém klesání nezvládl svůj stroj a havaroval s ním u bin Ládinovy tvrze. Naštěstí se nikomu nic nestalo a komando vrtulník ihned disciplinovaně zničilo termickými granáty. Jenže kvůli nedostatku času přežil ocas s vyrovnávacím rotorem, který se při pádu přelomil o betonový plot a zůstal na druhé straně. Tato část zůstala nepoškozena a její fotografie teď kolují po internetu. Najdete je například v tomto článku.

Zasvěceným bylo velmi rychle jasné, že se nejedná o žádný oficiálně používaný stroj. Velmi netradiční tvar vyrovnávacího rotoru a ocasu napovídá, že se jednalo o vrtulník stealth neznámého typu. I weby jako ArmyTimes nebo GlobalSecurity se ale opírají o pouhé spekulace. Pravděpodobně nejobsáhlejší informace přinesl italský letecký žurnalista David Cenciotti na svém blogu. V sérii několika článků jako první publikoval odhad typu stroje a kreslíř Ugo Crisponi s ním vytvořil pravděpodobný vzhled.

Tento obrázek si můžete prohlédnout, neviditelný Black Hawk je v horní části.

Ilustrace, jak by mohl vypadat tajný neviditelný Black Hawk. Autor: Ugo Crisponi, zdroj: David Cenciotti’s Weblog, cencio4.wordpress.com
Ilustrace, jak by mohl vypadat tajný neviditelný Black Hawk. Autor: Ugo Crisponi, zdroj: David Cenciotti’s Weblog

Cenciotti se ve svém pátrání opírá o sériové číslo, které se jednomu z britských reportérů podařilo najít na součástce poblíž místa nehody. A též o únik informací ze zasvěcených zdrojů. Podle nich bylo v minulých letech vyrobeno pouhých několik kusů této modifikace Black Hawků. Jsou prý umístěny na základně v Nevadě (ano, poblíž Area 51) a létat se s nimi naučilo kolem třiceti pilotů.

Neviditelný vrtulník a jeho problémy

O technologii stealth (EN Wikipedia) se toho napsalo již hodně. Její základ tkví ve snížení radiolokačního odrazu letounu, čehož se dosahuje několika způsoby. Především je to použití konstrukčních materiálů, které neodrážejí dopadající radarové signály, dále použití materiálů, které přímo radiové signály pohlcují a velký význam má i tvar letounu plný ostrých hran, kdy je cílem dopadající záření rozptýlit do stran a neodrážet je zpět k radaru.

U vrtulníku je důležitá ještě jedna věc: hluk. Zatímco letadla obvykle rychle přeletí a zmizí z dohledu pozemního pozorovatele, vrtulník letí mnohem pomaleji. Proto je podstatně delší dobu zranitelný případnou palbou ze země. O snaze eliminovat hluk podle odborníků vypovídá právě zvláštní tvar ocasního rotoru, který přežil pákistánskou akci

Ovšem nic není zadarmo. Veškeré tyto úpravy zvyšují hmotnost stroje a tím snižují jeho dolet. Úpravy se též většinou negativně projeví na letových vlastnostech vrtulníku, ať už se jedná o zhoršenou manévrovatelnost nebo sníženou cestovní rychlost. Podle zasvěcených navíc parametry vyrobených helikoptér nesplňují požadavky na ně kladené, a tak je možná použití těchto vrtulníků v operaci Neptune’s Spear jejich labutí písní.

Nejčtenější