Zlaté časy

JAN TŮMA  |  Historie

Jaderná fúze je kamenem mudrců moderní fyziky, jestli ji zvládneme, máme energeticky vyhráno.

„ZETA“ (NE)ODSTARTOVALA JADERNOU FÚZI 1958

zeta

Začátkem padesátých let, v naprosté tajnosti vzhledem k souvislosti s termonukleární bombou, se do výzkumu řízené jaderné fúze – spojování lehkých jader, zejména deuteria (D) a tritia (T) na jádra helia (He) – zapojila řada laboratoří v USA, Anglii a SSSR. Lehká jádra se však ke spojování dala přinutit jen zahřátím na stovky milionů stupňů Kelvina. Britové k tomu sestrojili obří magnetickou past ZETA, v jejímž prstenci ohřívali plazma stlačením magnetickými silami výboje, vyvolaného obřím transformátorem o hmotnosti 200 tun. Když při spuštění ZETY 25. ledna 1958 z plazmatu ohřátého na pět milionů stupňů vytryskl proud neutronů, domnívali se vědci, že jsou u cíle, a oznámili to celému světu. Za několik dnů se ale prokázalo, že tyto neutrony pocházejí ze složitých elektrodynamických procesů ve žhavém plazmatu v prstenci. Následovalo 34 let intenzivních pokusů o zkrocení plazmatu ve stále lépe vybavených laboratořích světa, než se podařilo jadernou fúzi alespoň na zlomek vteřiny rozběhnout!

„JET“ PŘEKROČIL PRÁH TERMOJADERNÉHO VĚKU 1991