Zabijáci Bonobové

redakce  |
Bonobon

Šimpanzi bonobové jsou popisováni jako mírumilovnější bratranci šimpanzů učenlivých. Oba druhy lidoopů jsou zdatní lovci a jídelníček si zpestřují masem. Šimpanzi se vydávají na lov v organizovaných tlupách a jejich kořistí se často stávají opice, například guerézy. O bonobech jsme byli přesvědčeni, že loví jen příležitostně a přísně individuálně. Za oběť jim padnou obvykle drobné druhy pralesních antilop nebo hlodavci. Jiné opice či dokonce lidoopy bonobové lovit neměli. Zoologové přičítali loveckou vášeň šimpanzů učenlivých jejich samostatné evoluci. Ta vedla ke vzniku tlup, kde jsou dospělí samci propojeni pevnými osobními vazbami. Samci šimpanzů loví společně a o kořist se dělí. Maso jako vydatný zdroj bílkovin a energeticky bohatých tuků je velkým lákadlem i pro samice. Samci proto využívají maso z kořisti k tomu, aby si získali přízeň samic a mohli se s nimi pářit.

Bonobové jsou obecně považováni za méně agresivní druh šimpanze. Tím vědci vysvětlovali jejich podstatně slabší loveckou vášeň. Takový náhled na bonoby je ale mylný. Dokazují to pozorování německých zoologů z konžského národního parku Salonga. Martin Surbeck z lipského Ústavu Maxe Plancka pro evoluční antropologii tam přistihl bonoby při organizovaném lovu opic hned několikrát.

Jakmile se bonobové ocitnou v blízkosti stáda opic, nápadně ztichnou. Začnou se pohybovat tak, aby na sebe zbytečně neupozorňovali, a opatrně se blíží k nic netušícím obětem. Následuje zběsilý útok hned několika bonobů, kteří rychle vyšplhají do koruny stromu a snaží se některou z opic chytit. Kořist porcují a pojídají prakticky zaživa.

Zvíře ještě naříká a bonobové už mu rvou vnitřnosti a dělí se o ně. U bonobů se lovu opic účastní kromě samců i samice. Obě pohlaví se pak o kořist podělí.

Objev německých vědců vyvrací názor, podle kterého jde lov a agresivita u šimpanzů ruku v ruce. Bonobové jsou ve vzájemných vztazích mnohem mírumilovnější než šimpanzi učenliví. Vnitřní konflikty v tlupě zažehnávají obvykle sexem, kterému se náruživě oddávají. Neodpírají si ani homosexuální pohlavní styk. Organizovaný lov opic jim přesto není cizí.