wtf - Fuel Thorium World

PETR TOMEK  ZDENĚK ODEHNAL  |  Auta
WTF

Podívejte se na Cadillac všech Cadillaců – automobil navržený ke stému výročí značky tak, aby vydržel příštích 100 let užívání na stejné palivo.

Nový nukleon

Designér Loren Kulesus, známý už mnoha návrhy vodíkových a elektrických automobilů, se při navrhování svého nového vozidla nazvaného Cadillac WTF zřejmě inspiroval projektem Ford Nucleon. Vzhledem k tomu, co má tentokrát na mysli, snad ani neměl jinou možnost. Cadillac World Thorium Fuel bude postaven z vysoce kvalitních materiálů, které vydrží 100 let denního používání. reaktor

Energii získává vůz z thoriového reaktoru. Thorium je prvek zastoupený běžně v zemské kůře, kde se ho vyskytuje dokonce několikanásobně více než cínu. Neštěpí se ale tak snadno jako uran nebo plutonium a nepředstavuje tedy tak velké nebezpečí pro případné zneužití ve zbraních hromadného ničení. Namísto toho je zde thorium použito k pohonu a k výrobě energie pro počítačový systém tvořící „nervovou soustavu“ vozidla. Při diskusích o bezpečnosti pohonu aktinoidním palivem je třeba zvážit počet úmrtí způsobených v USA spalováním uhlovodíkových paliv. (Je to opravdu strašlivé číslo.)

Karoserie

Konstrukce vozidla je navržena tak, aby reagovala pružně jako živé svalstvo, čímž umožní ideální kontakt kol se silnicí a maximální využití energie k pohonu.

Elektrický rozvod a ochranné prvky

Cadillac World Thorium Fuel je určen k provozu pro 100 let bez natankování. Přebytek energie z jeho thoriového reaktoru může být předáván do rozvodné sítě nebo využit k nabíjení elektrického akumulátoru. Reaktor je navržen s ohledem na bezpečnost. Mnohonásobná ochranná zařízení zastaví jadernou reakci v případě pokusu o zneužití reaktoru, který je zároveň navržen tak, aby vydržel všechny náhodné nebo záměrné neoprávněné zásahy do jeho fungování.

Kola

Návrh je vypracován tak, aby byly všechny systémy zálohovány, a pokud přece některý z nich přestane fungovat, automobil bude stále schopen jízdy. To je důvod, proč má toto vozidlo 24 kol poháněných samostatnými elektromotory. Výměna pneumatik pak bude potřeba zhruba po pěti letech.

Absurdita

Nemáme dostatek energetického povědomí, dokud si neuvědomujeme, jak zlé je spalování uhlí a benzinu. Měli bychom využít každé příležitosti zkoumat nové možnosti pohonu – ne ze strachu či zoufalství, ale prostě proto, že současný stav je neuvěřitelně absurdní.

Toyota Prius Ještě úspornější, ještě ekologičtější

Prius

Když přišel model Prius v roce 1997 na trh, získal tím titul prvního sériově vyráběného automobilu s hybridním pohonem na světě. Kombinovanou spotřebou 5,7 l benzinu na 100 km oslovil ty zákazníky, kteří mysleli na ochranu životního prostředí. A také byli ochotni akceptovat jeho vyšší pořizovací cenu, než jakou by zaplatili za klasický vůz dané, tedy střední třídy. Další pokrok ve snižování „žravosti“ přinesl v roce 2004 Prius druhé generace, když se mohl chlubit spotřebou jen 5,1 l paliva na 100 km. Dostal totiž do vínku sofistikovaný systém Toyota Hybrid Synergy Drive, zahrnující elektromotor, 57kW (77k) zážehový čtyřválec 1.5 VVT-i, niklové akumulátory a řídicí systém. Vůz nebyl odbytově neúspěšný – jen v USA se dosud prodal ve více než 670 000 exemplářích.

Letos v Detroitu měla světovou premiéru třetí generace tohoto hybridu značky Toyota. Co přináší nového? Předně je ještě méně náročný na přísun paliva. Zdokonalený systém Hybrid Synergy Drive totiž vyžaduje 4,7 l benzinu na 100 km. A co víc, nový Prius je na silnici živější než jeho předchůdci. Zásluhu na tom má silnější 73kW (98k) čtyřválcová „osmnáctistovka“, čistý výkon hybridního systému činí 100 kW (134 k). Při jízdě si řidič může zvolit jeden ze tří jízdních režimů: pouze na elektromotor (EV-Drive), na zážehový agregát (Power Mode) či na jejich kombinaci s důrazem na úspornost (Eco Mode).

Prius třetí generace nabídne řidiči a cestujícím také značný jízdní komfort a bezpečnost. Ve standardní výbavě totiž nechybí klimatizace, audiosouprava či navigační systém. Pán volantu jistě uvítá tzv. Star Safety System, který vyvinula automobilka Toyota a jenž kromě běžných prvků jako ABS obsahuje i systém jízdní stability VSC (Vehicle Stability Control). Na přání lze automobil obohatit o adaptivní tempomat s radarem.

Nejčtenější