Vzlétne Falcon

P. TOMEK  |

První rakety určené pro První rakety určené pro podnikání a vesmírnou turistiku míří na oběžnou dráhu.

falcon

Už jednou odložený start rakety Falcon 1 naplánovaný na 30. června 2008 byl opět odložen. Nový termín je ohlášen na 29. červenec. Na oběžnou dráhu by měl Falcon 1 vynést družice Jumpstart /Trailblazer, DSAT a dvě studentské družice z programu CubeSat. Společnost SpaceX, která rakety Falcon staví, využila ke startu kosmodrom na ostrově Omelek, který je jedním z dvanácti ostrůvků atolu Kwajalein, patřícímu k Marshallovým ostrovům. Celý atol je vojenským územím USA a je na něm rozeseto množství zařízení pro sledování balistických raket. Je tedy dostatečně vybaven i pro sledování startů kosmické rakety. Také poloha nového kosmodromu je pro start na oběžnou dráhu téměř ideální, protože leží jen devět stupňů na sever od rovníku.

falcon letí

Raketa Falcon 1 je první ze série raket, která by měla vést přes nosič Falcon 9 schopný vynést na oběžnou dráhu kosmickou loď Dragon se sedmičlennou posádkou až k Falconu 9 Heavy, který má unést až 28 tun těžký náklad na oběžnou dráhu nebo dvanáctitunový náklad na GTO. Falcon 1 má délku 27,4 metru, průměr 1,7 metru a hmotnost 46 760 tun. Raketa je dvoustupňová. První stupeň pohání jeden motor Merlin o tahu 556 kN, v druhém stupni je umístěn motor Kestrel s tahem 31,3 kN. Celá konstrukce je řešena s velkým ohledem na hospodárnost a s využitím znalostí z programu nosných raket Saturn. Přesto předešlý pokus s raketou Falcon 1 dne 24.března 2006 skončil ztrátou rakety po pěti minutách letu ve výšce 300 kilometrů. Přes určité zklamání raketa Falcon 1 tehdy potvrdila, že je schopna vynést náklad do vesmíru. Společnost SpaceX je jednou ze dvou společností, které v roce 2006 vybrala NASA pro program COTS (Commercial Orbital Transportation Services). Lodě Dragon mají zajišťovat komerční dopravu mezi zemí a ISS.

DRAGON

Kosmická loď společnosti SpaceX má tvar kužele. S přístrojovým modulem nesoucím dva solární panely připomíná trochu lodě programu Orion. Osmnáct manévrovacích motorků a 1200 kg monometylhydrazinu a oxidu dusičitého zajistí dostatečný čas pro manévrování. Dragon má být schopný plně automatického přiblížení a připojení k orbitální stanici prostřednictvím univerzálního stykovacího uzlu. Hmotnost nákladu přepravovaného na oběžnou dráhu a naopak z oběžné dráhy na Zemi má být shodně 2500 kg. V pilotované verzi přepraví až 7 osob. Přistávat bude do moře na padácích.