Volkswagen L1

ZDENĚK ODEHNAL  |  Auta
Pokus o „litrové“ auto

Koncept L1 neznamená nic menšího než zaměření na výrobu automobilů se spotřebou kolem jednoho litru na sto kilometrů. Jde to a dokonce přitom ještě může takové auto dobře vypadat.

Pokus o „litrové“ auto

V současnosti se více než kdy jindy hledí u osobních vozů na co nejmenší spotřebu paliva, a tím i emise škodlivin ve výfukových plynech. Poměrně daleko v tomto směru došla automobilka Volkswagen, což dokázala na výstavě IAA 2009 ve Frankfurtu nad Mohanem představená studie vozu budoucnosti L1.

Její označení nebylo vybráno náhodně. Vyjadřuje totiž to, že jde o „litrový“ automobil, tedy se spotřebou kolem pouhého litru paliva na 100 km. Koncept L1, jenž je v mnoha směrech unikátní, by se mohl vyrábět sériově. Podle zástupců koncernu VW to však nebude dřív než v roce 2013.

Tandemová dvousedadlovka

Aerodynamika se promítla rovněž do uspořádání kabiny, kde jsou sedadla řidiče a spolujezdce netradičně umístěna za sebou, tedy v tandemu. Ani přístup do interiéru není díky doleva odklopné střešní partii konvenční. Vůz tak postrádá dveře. Pro úsporu hmotnosti nic zbytečného nerozmazluje řidiče. Ten má kromě obdélníkového volantu se zaoblenými rohy a pedálů řízení k dispozici LCD displej pro zobrazení údajů o jízdě a činnosti palubních soustav. Na konceptu dále nehledejte vnější zpětná zrcátka, protože by zvyšovala odpor vzduchu. Jejich funkci převzaly miniaturní kamery.

Až 670 kilometrů

Až 670 klimoterů

Konstruktérům Volkswagenu se u konceptu L1 podařilo dosáhnout spotřeby jen 1,38 litru nafty na 100 km. Na palivovou nádrž o objemu 10 litrů tedy lze urazit úctyhodných 725 km. Vůz přitom není žádný „šnek“, neboť je schopen pelášit rychlostí až 160 km/h. Zrychlení z klidu na 100 km/h činí téměř 15 sekund.

Kompozity dominují

Konstrukce konceptu L1 obsahuje v převážné míře uhlíkové kompozitní materiály, což se příznivě odrazilo v jeho hmotnosti pouhých 380 kilogramů. Z toho na karoserii připadá 124 kilogramů, pohonná soustava váží 122 kilogramů a podvozek 79 kilogramů.

Tandemová dvousedadlovka

Co nejmenší odpor vzduchu

Na to, že tvary konceptu L1 diktovaly především zákony aerodynamiky, stačí jediný pohled. Karoserie je maximálně uhlazená, zadní kola se ukrývají pod víky. Vůz má délku 3,8 metru, avšak jeho šířka činí pouze 1,2 metru a výška dokonce jen 1,14 metru. To vše přináší ovoce v podobě vynikajícího součinitele odporu vzduchu cd = 0,195. Pro porovnání: u běžných automobilů je to kolem 0,25.

Interiér

Hybridní pohon

Kola konceptu L1 rozhýbává hybridní soustava, kterou tvoří turbodiesel řady TDI o zdvihovém objemu 0,8 litru a výkonu 29 kW (39 k) propojený sériově s elektromotorem. První uvedený agregát je dvouválec, jenž vznikl „rozpůlením“ sériově vyráběného motoru 1.6 TDI se čtyřmi válci. Elektromotor je napájen ze sady Li-Iontových akumulátorů a tím, že funguje zároveň jako generátor proudu například při jízdě z kopce, se stará o jejich dobíjení. Koncept je dále vybaven sedmistupňovou převodovkou DSG.

Nejčtenější