Velký závod 2025

MARTIN W. KIML  |  Auta
závod

Skřípění brzd, pálící se pneumatiky, vůně benzinu, nárazy plechu na plech, nadšené davy freneticky povzbuzujících diváků. Takové jsou automobilové závody současnosti. Představili jste si ale někdy, jak bude vypadat takový závod v roce 2025? Jak budou vypadat auta na startovním roštu? Jaká paliva budou využívat a jaké nové bezpečnostní prvky budou obsahovat?

Návod může v tomto ohledu dát nedávno skončený autosalon v americkém Los Angeles. Kromě tradiční přehlídky nových modelů všech světových automobilek nabízí i jedinečnou soutěž, zvanou LA Design Challenge, v níž spolu zápolí jednotlivá designérská a návrhářská střediska z celého světa se svými koncepty automobilů budoucnosti.

Poslední, již pátý ročník této designérské přehlídky měl jasné zadání: Navrhněte závodní vůz pro rok 2025, ovšem bez podrobností, jak má vlastně takový závod vypadat. Porota složená z předních odborníků posuzovala nejenom design aut, ale i pohon, který by měla používat, nové technologie, použitý materiál atd.

Jak si designéři představují závodní auto roku 2025, přijely do Los Angeles předvést automobilky Audi, BMW, GM, Honda, Mitsubishi, Mercedes- Benz, Toyota a Volkswagen. Porota soutěže je vždy složená z odborníků v oborech, které mají něco společného s designem a automobily všeobecně. Porota se zaměřuje nejenom na design, ale i na použité materiály, inovace, technologie atd.

Auta budou podle představ současných tvůrců dosahovat pro nás neuvěřitelných výkonů, ovšem bez negativních dopadů a vlivů na životní prostředí. Hlavním cílem, jak i název soutěže napovídá, je ale samozřejmě především ukázka designu a nových aerodynamických i estetických trendů. Některé koncepty vypadají z dnešního úhlu pohledu poměrně konvenčně, typickou ukázkou je například Audi R25, jiné ovšem již na první pohled evokují sci-fi film odehrávající se ve 24. století. Asi nejvýrazněji tento trend prosazuje Honda, jejíž model počítá se závodem kolem světa, který bude trvat pouhých 24 hodin. Probíhat bude podle japonských fantastů nejenom po zemi, ale i po vodě a ve vzduchu. Jiní výrobci se zase soustředili hlavně na vyřešení jednoduchého, levného a ekologicky čistého pohonu. Jako třeba GM, jejichž Chaparral Volt je určen pro jakýsi triatlon, při němž bude auto získávat energii ze tří dostupných zdrojů, tedy země, vzduchu a ohně. Jiné výrobce, jako například Mercedes, zajímal hlavně luxus a sportovní prožitek z jízdy, který v sobě snoubí zdánlivě nespojitelné sporty, tedy formuli 1, sportovní bob a jachtařské závody.

Toyota zase touží v závodě 24 Le Mans, samozřejmě ročník 2025, zvítězit s vozem poháněným vodíkovými palivovými články, které nebude potřeba během dlouhého závodu vyměňovat ani doplňovat.

Pokud organizátoři onoho závodu v roce 2025 vyslyší připomínky a inovace firmy Audi, bude trasa plná tunelů, kterými bude možné projíždět například i hlavou dolů.

Předjíždět tedy budou závodníci moci prakticky jakkoli. Mohly by to být zajímavé souboje. Jeden závodník stojí na plynu a plnou silou se řítí tunelem, když tu najednou jiný pilot, zkušenější a chytřejší, se přežene kolem něj po střeše tunelu. Zajímavá budoucnost.

Jiné představy má Volkswagen, který se pokusil o takřka biomechanický stroj. Pilot sedí v kabině jako na motorce a ovládací prvky má připevněny k nohám a rukám, čímž ovládá všechny funkce. Nejdůležitější je interakce mezi pilotem a jeho strojem. Navíc je to celé velmi elegantní.

Návrh firmy Mitsubishi je naproti tomu na první pohled poměrně děsivý. Především nově vyvinutá kola, dá-li se tomu vůbec říkat kola. Auto není určeno pro rychlost, jako spíše na překonávání terénních překážek, má údajně vyšplhat prakticky kamkoli.

O tom, že každý výrobce vyzdvihl jinou vlastnost navrhovaných strojů, svědčí i BMW, které se zaměřilo na využití a zrecyklování odpadů.

Ze starých hliníkových sudů a odpadů BMW vyrobí auto, které na populárních solných pláních překoná rychlostní rekord pomocí vodíkem poháněného motoru.

„Rozsah soutěže byl opravdu impozantní a do posledního kola se podařilo postoupit týmu, který přišel s nejvíce inovativním a uměleckým designem, ten, který šel nad rámec očekávání nás, organizátorů, ale i diváků,“ popisuje proces výběru vítěze ředitel pátého LA Design Challenge Chuck Pelly a pokračuje: „Designéři Mazdy vytvořili opravdu optimistickou vizi a přinesli úplně nový a unikátní styl do občas poněkud konzervativního motoristického sportu.

LA Design tímto ročníkem opět splnil svoje poslání. Nabídnout prostor týmům schopným přijít s něčím, co tady ještě nebylo. Je to jáma lvová, ve které může každý předvést svůj talent a přijít s něčím, co všechny ohromí.

A to se tentokrát povedlo na 100 %,“ uzavírá ředitel soutěže.

závod

ZEMĚ, VÍTR, OHEŇ

Ekotriatlon. Právě k tomuto závodu připravila svůj vůz Chaparral Volt automobilka GM. Stejně jako ve většině ostatních případů i konstruktéři GM se zaměřili především na úsporný a ekologický provoz. GM se rozhodla, že postaví auto, které bude neustále nasávat energii ze svého okolí. Využít k tomu chtějí tři živly – zemi, vítr a oheň.

Gravitace a aerotermální odpor zajistí dokonalou funkci brzdného systému a také stabilitu vozu. Vítr a aerotermální energii naproti tomu

PAVOUČÍ AUDI

Na první pohled se koncept automobilky Audi nijak zvlášť neliší od současných závodních silničních vozů. Ovšem už ten druhý naznačí, že tohle Audi R25 vážně není obyčejný závodní vůz. Třeba i proto, že celý koncept počítá s dráhou plnou tunelů, přičemž nejenom silnice, ale i stěny a stropy těchto tunelů slouží jako závodní využívají zadní turbínové extraktory, zajišťující chlazení, ovladatelnost atd. Solární panely integrované do tenkého filmu na závodníkově kombinéze dokážou absorbovat sluneční energii nutnou pro pohon modelu. Tyto panely jsou samozřejmě i na trupu vozu a právě tato, tedy sluneční, energie by měla být pro koncept primární. Nejzajímavější na tomto voze je, že pokud do jeho vývoje a výroby nezasáhne nějakým razantním způsobem současná světová finanční krize, mělo by se auto s pohonem, jaký je plánován i na rok 2025, pod názvem Chevrolet Volt začít prodávat už letošní rok! Stejně jako závoďák pro rok 2025 bude využívat kombinaci energií, které ho poženou kupředu. Tedy solární články, energii získanou při brzdění, rekupaci kinetické energie, energii získanou využitím zvýšeného odporu při brzdění atd. Působí to trochu jako perpetuum mobile. Auto jede, a tím pohání samo sebe. dráha a zároveň jako obří dobíječka.

Pomocí bezdrátového WiTricity systému budou totiž auta sosat energii přímo ze silnice. Představte si, že frčíte tunelem vysokou rychlostí a najednou se nad vašimi hlavami zjeví soupeř, posměšně zamává a rychlostí blesku vás předjede. Přesně tohle má Audi umět. Proto tolik tunelů, plocha kudy se dá jet se tím podstatně zvětší a závod se pro diváky pořádně zatraktivní. To všechno podpořeno rámem zajišťujícím bezpečnost pomocí pružného materiálu ze slitin používaných při vesmírném výzkumu. Věci jako kamerový systém, který ve spolupráci s palubním softwarem neustále propočítává nejlepší trajektorii, nebo třeba mikropovrch karoserie, zajišťující dokonalé proudění vzduchu, a další vychytávky jsou samozřejmostí. Ve firmě Audi opravdu hodně mysleli na fanoušky. Kromě dramatičnosti, kterou závodu dodá možnost předjíždět soupeře po stropě, mohou totiž diváci sledovat díky WiFi přenosu z kabin jednotlivých vozů trasu očima pilotů.

Mezi jednotlivými závodníky lze samozřejmě přepínat podle libovůle. Velmi zajímavý nápad. Možná úplně nejzajímavější na modelu R25 z ingolstadtské automobilky je tzv. Dynamic Space Frame, což je evoluční krok, nebo spíše skok v současnosti používaného systému ASF. Některé drobné části povrchu vozu budou prostě moci v závislosti na aktuálních podmínkách na trati měnit svůj tvar tak, aby splnily momentální aerodynamické potřeby. To vše bude sledovat a ovládat pilot, kterému se všechny potřebné údaje a statistiky budou promítat přímo do přilby, takže v podstatě nelze ani na chvíli ztratit pojem o tom, co se na trati děje. Výše zmíněný přenos pro diváky tak bude dokonalý, uvidíte prostě přesně to, co pilot.

OSM MOTORŮ

KKoncept firmy Mitsubishi nazvaný MMR25 má ze všech zúčastněných zřejmě nejodvážnější design. Především díky hodně netradiční koncepci kol, schopných překonat ty nejobtížnější překážky. Tato „kola“ jsou poháněna osmi nezávislými motory, které umožňují nastavení pohonu na 8×4. Auto je zcela revolučním způsobem schopno udržet směr jízdy a překonat nejrůznější terénní nerovnosti a všechny druhy povrchu. K tomu slouží především zavěšení kol na pohyblivých ramenech, která se podle momentální situace přizpůsobují pomocí pneumatického mechanismu směru jízdy a výrazně tím zrychlují průjezd zatáček a zajišťují i mnohem jistější pohyb a rovnováhu na kluzkých površích. Mitsubishi je tak prakticky schopné jet bokem, tzv. krabím krokem. Řítit se může během závodu po asfaltu, kamenné cestě, písečnými dunami i sněhovými závějemi. Tvůrci ale pečlivě připravili i aerodynamiku vozu. Kromě posuvných ramen z kovových slitin je uprostřed vozu ještě přítlačné křídlo a i tvar kabiny pilota zachovává vynikající aerodynamické vlastnosti vozu.

MAZDA KAAN

Fanfáry, potlesk, medaile. Vítězem LA Design Challenge se stává koncept automobilky Mazda nazvaný KAAN. Je třeba upřímně říct, že pokud je opravdu design hlavním měřítkem, KAAN je na první pohled favoritem na vítězství. Ladné, velmi přirozené a oku lahodící tvary této tříkolky se totiž opravdu povedly. Ovšem úspěch Mazdy nestojí jenom na elegantním designu. Celá koncepce pohybu vypadá dost zajímavě. Energii bude autu dodávat silnice, na které se má podle konstruktérů závod konat. Pneumatiky si elektřinu budou brát přímo z povrchu vyrobeného z elektrovodivého polymeru. Pouze tato energie dokáže auto rozhýbat rychlostí přesahující 300 km/h, a to bez jakýchkoli škodlivých emisí. Konstruktéři mají dokonce vymyšlenou i závodní strategii. V každém autě bude sice jenom jeden pilot, ale celý tým by měl být složen až ze třiceti těchto vozů. Tým použije techniku známou z cyklistických závodů, takže jednotlivá auta se budou střídat v čele, měnit formace kvůli co nejlepšímu využití aerodynamiky.

PRO ROBURA DOBYVATELE

Tak tohle je něco pro skalní milovníky sci- fi. Při pohledu na koncept automobilky Honda to skoro vypadá, že jsme se ocitli uprostřed světa Hvězdných válek. S tímhle posunovadlem se můžete směle pustit do boje o Hvězdu smrti. Univerzální auto, které umí kromě prohánění se po silnicích také létat a samozřejmě zdolávat vodní překážky, bylo vždycky snem mnoha konstruktérů. Teď to vypadá, že díky Hondě by se tyto sny mohly v blízké budoucnosti splnit. Podle představ autorů se totiž tohle auto zúčastní závodu kolem světa za 24 hodin. Přes americký kontinent se pojede po zemi, přes Asii po moři a Evropu závodníci zdolají vzduchem. Vozidlo vz je vybaveno echolokátory, sonary a satelitní navigací, je schopné rozpoznávat překážky, terénní nerovnosti, nadmořskou výšku a všechny další věci nutné pro zvolení optimální formy pohybu. Vzhledem k tomu, že Honda má ve svém středu spoustu odborníků nejenom na automobilový průmysl, ale i specialistů na námořní dopravu, robotiku, raketové technologie atd., má velkou šanci v budoucnu se svými, na první pohled fantasmagorickými, návrhy uspět.

závod

TROCHU FRANKENSTEINA

Tohle auto na první pohled dost připomíná první modely z pravěku závodů F1. Elegantní, štíhlý doutníkový tvar, kola na venkovních, nekrytých, masivních zavěšeních, místo pro jednoho pilota, jemuž uprostřed trupu vykukuje hlava, prostě taková zajímavě vypadající raketka kombinovaná s předválečnou formulí 1. Co je ovšem na tomto autě nejzajímavější – je kompletně vyrobeno z recyklovaných materiálů. Barely od ropy, zbytky plechovek od piva, součásti zahradních grilů atd., z toho všeho je auto poskládáno. Automobilka BMW se prostě rozhodla, že postaví závoďák přátelský k životnímu prostředí, ekologické zpracování a pohon jsou hlavním mottem. Samozřejmě nejenom ekologií je člověk živ, takže snahou a cílem tohoto „zeleného“ auta je především překonávání rychlostních rekordů na amerických solných jezerech.

závod

VÍCE ROBOT NEŽ AUTO

Toyota představila koncept, jehož hlavním cílem a metou je především vytrvalost. Konstrukce působí spíše jako robot, protože po pilotovi není ani vidu, ani slechu, výhled z vozu zajišťuje kamera promítající na obrazovku v kabině trajektorii trasy, přičemž palubní počítač vyhodnocuje data, volí nejlepší směr a na samotném pilotovi, skrytém v aerodynamické kabině, je jenom korekce těchto dat. Výpočtům pomáhá i několik čidel rozmístěných podél celého trupu, zaznamenávajících venkovní situaci. Díky všem těmto technologiím a virtuální realitě, ve které se prakticky pilot pohybuje, je možné během celého závodu držet velmi vyrovnané tempo, není nutné nijak drasticky snižovat rychlost ani se zdržovat překážkami na trati. Počítač vždy vyhodnotí správnou a bezpečnou trasu. Pohon mají zajišťovat vodíkové palivové články, které rozhodně během závodu nebude třeba ani dobíjet, ani měnit. Konstruktéři mysleli i na chvíle, kdy je potřeba zapojit náhradní zdroje energie. Těmito zdroji budou části karoserie, do kterým budou vsazeny fotovoltaické panely.

závod

VIRTUÁLNÍ MOTOCYKL

Na první pohled jeden ze šílenějších nápadů startovního pole představil Volkswagen. Auto přichycené v držácích na spodku mateřského vrtulníku je vysazeno kdesi uprostřed americké pouště a má za úkol bez tankování urazit 1000 mil závodu Baja 1000. Cestou necestou se tento vůz jako z počítačové hry, ostatně celá prezentace Volkswagenu evokovala automobilové honičky na monitoru počítače, řítí k cíli, a to všechno pomocí velmi zvláštního, téměř loutkového ovládání. Proč loutkového? Pilot je totiž v kabině usazen jako by jel na motorce, všechny ovládací prvky má připevněny k rukám a nohám speciálně vyvinutým syntetickým svalem, který nabízí obrovské možnosti pohybu i síly.

Například posunem těžiště těla je možné změnit polohu a směr, kterým se má auto pohybovat. Podle výrobce tento systém nabízí takřka neomezenou kontrolu nad vozem a tím i mnohem vyšší rychlost jízdy. Celé to pohání dva turbínové motory, běžící až na 500 000 otáček za minutu, napájené patentovaným biosyntetickým palivem. Jistě nepřekvapí ani dokonalý kamerový systém, který ve spolupráci s palubním počítačem výrazně usnadní pilotovi jeho práci v případě špatné viditelnosti. Pokud totiž venkovní viditelnost bude natolik nízká, že primitivní lidské oči nebudou schopny ji překonat, veškerý venkovní prostor se v kabině přemění na jednoduše rozpoznatelné vektory, a pro pilota se tak závod stane soubojem s počítačovou grafi kou.

Dá-li se podle pátého ročníku usuzovat, jak budou za 17 let vypadat motoristické soutěže, je jasné, že fanoušky rychlých kol čekají opravdu revoluční změny.

Nejčtenější