Úsvit elektrocyklistiky

redakce  |  
redakce při testu

Elektrokolo je dopravní prostředek s hybridním pohonem, kterému věštíme velkou budoucnost.

Co elektrokolo vlastně je? Lidé jej zpravidla chápou spíše jako pomalý moped, což opravdu není. Koncepce elektrokola totiž nabízí tři možné režimy jízdy: asistované šlapání, jízdu bez pomoci motoru a jízdu pouze na motor. Jak jezdit bez motoru, není nutné rozebírat. „Mopedový“ režim jízdy pouze na „proudovou rukojeť“, který si většinou lidé u kol s pomocným pohonem představují, má u elektrokola několik nevýhod.

Tou první je strašná nuda. Druhou rychlé opotřebovávání elektromotoru (zvláště v náročnějším terénu). Třetí nepříjemností je poměrně krátký dojezd. Pokud bydlíte v krajině rovné jako kulečníkový stůl a nepotřebujete za den ujet více než 15–20 kilometrů, asi byste mohli tímto způsobem elektrokolo používat, ale mnohem rozumnější by bylo podívat se po elektrickém skútru. Elektrokola jsou totiž stavěna především pro jízdu v režimu asistovaného šlapání využívajícího sílu vašich svalů, ke které přidává sílu elektromotoru.

Elektřina nejde přitom do motoru stále, řídicí jednotka ji dávkuje podle pohybu šlapek. Elektrokolo proto reaguje skutečně jako živé, čímž vytváří ten zvláštní pocit jízdy, na který si tak snadno zvyknete. Tato spolupráce však znemožňuje určit dojezd elektrokola. Závisí totiž na tom, jak moc s ním spolupracujete. Mezi elektrocyklisty bychom z hlediska spotřeby mohli vytvořit dvě skupiny. Do první patří výletníci, kteří jezdí zpravidla pomaleji než 25 km v hodině a využívají podporované šlapání téměř stále.

Druhá, sportovněji založená skupina elektrocyklistů, jezdí průměrně vyšší rychlostí než 25 km/h a využívá asistované šlapání jen k dosažení prvotní rychlosti. Při rychlostech nad 25 km/h už totiž elektromotor nepomáhá. Je jasné, že sportovci budou mít dojezd s asistovaným šlapáním i několikanásobně vyšší než výletníci z první skupiny. Na dojezdu elektrokola se ale podílí nejen kondice jezdce a stav baterie, ale také například okolní teplota a povaha terénu.

Wisper 905se Sport

Wisper 905se Sport

Na první pohled Wisper působí velmi konzervativně. Kola o průměru 26 palců jsou určena pro pláště s výrazným „horským“ vzorem, přesto je Wisper spíše univerzál než opravdový „horal“. Zkratek po kočičích hlavách nebo lesních cestách se ale rozhodně nebojí. Odpružení přední vidlice lze pro jízdu na silnici zablokovat. Rám je velmi masivní. Hlavně jeho vinou se hmotnost kola vyšplhala na 18,6 kg! Baterie přitom z této hmotnosti představuje jen 3,3 kg. Pohodlný rozjezd umožňuje převodovka se sedmi stupni. 250wattový bezkartáčový elektromotor je zabudován v zadním kole.

Advanced Lithium Polymer 36V/14Ah baterie, která ho pohání, má své místo pod sedačkou. Poněkud nešikovné je, že pro výměnu nebo nabití baterie je potřeba sejmout sedlo. Pak už stačí jen odemknout baterii, nasednout, stisknout červené tlačítko u pravé rukojeti, šlápnout do pedálů a rozjet se. K rozjezdu nebo občasnému zrychlení lze použít také poloviční proudovou rukojeť. Wisper má slušný odpich, a tak se na slibovaných 25 km/h dostanete velmi rychle.

Ve srovnání s elektrokolem Giant je jízda mnohem ostřejší a zvláště při občasném urychlování pomocí proudové rukojeti připomíná chvílemi jízdu na motorce. Přes veškerou snahu se nám v průběhu čtyř dnů testování nepodařilo baterii zcela vybít, takže nemůžeme potvrdit ani vyvrátit údaje uváděné výrobcem o nabíjení. Sama tato skutečnost je ale dobrým doporučením. Kolo jsme totiž nijak nešetřili – spíše naopak. Celkově budí Wisper spíše dojem kola vhodného na výlety kolem 30 až 40 km (pokud totiž nebydlíte v Praze, tak výhody horského kola při jízdě do práce neoceníte).

VÝHODY: NEVÝHODY:
+ nezničitelná konstrukce  – těžký rám
+ ekonomický mod  – ukazatel vybití baterie má jen tři stavy
+ výkon  – na slunci jsou světla ukazatele špatně viditelná
+ dojezd s asistovaným šlapáním až 60 km  – nutnost vyjmout sedlo při vyndávání baterie

VERDIKT:
Wisper 905se Sport je elektrokolo pro ostřejší jízdu, které nadchne jízdními vlastnostmi, ale trochu na něm zamrzí vyšší cena.

HODNOCENÍ:

*********


WEB: www.ekolo.cz CENA: 41.900 Kč

SilverGo

SilverGo

Skládačka nemá u nás dobrou pověst. Těžké kolo, dobré tak k ježdění do Jednoty na nákup. Přitom ve světě se nejen dobře prodávají, ale také léta vyvíjejí. Jednu slabinu ale neztratila – malá kola nutí člověka usilovně šlapat, že si připadá jako jezevčík. Řešení tu ale je – přidáte elektromotor a rázem máte zbraň městského bojovníka.

Rozložíte, utáhnete „rychloupínák“ na rámu, vyklopíte řídítka a jedete. Posaz na subtilním 18kg kole je tradičně „skládačkoidní“ -zpříma na vysokém sedle za vysokými řídítky. Ta už tak klasická nejsou, zdobí je ukazatel nabití baterií a pravá rukojeť umožňující přidávat proud. Vtip elektrických kol je ale v asistovaném šlapání, kdy vám automaticky pomáhá motor, takže máte pocit, že jedete z mírného kopce. Kvůli předpisům však jen do 25 km/h.

Ovšem dáte-li ručně plný proud, motor se přidá i při větším tempu. I když přidání sedmého, menšího kolečka dozadu, případně většího tácu dopředu, by neškodilo. Na elektrickém kole povětšinou jezdíte na nejtěžší převod a pro rozjezdy z křižovatek použijete elektrický pohon vynucený proudovou rukojetí. Je to lepší, než namáhat nohy, dokud se „nechytí“ motor.

SilverGo (stejně jako Wisper) má totiž na ose šlapek Halovu sondu, která zaregistruje otáčky až po několika otočeních, takže motor při prvních šlápnutích nepomáhá a těžký převod není na rozjezd nejlepší. Elektřina pak přijde dvojnásobně vhod. Navíc díky LiPol bateriím (36 V/10 Ah) a hlavně hybridnímu pohonu dojezd skutečně dosahoval 60 km a občas jej i překonal, což je u elektromobilů výjimka. Jestli má nějak vypadat znovuzrození skládačky, tak takhle.

VÝHODY: NEVÝHODY:
+ na skládačku slušná rychlost  – rychlejší převod by vzhledem k menším kolům neškodil
+ velký dojezd  
+ malé rozměry při složení  
+ sklápěcí sedlo pro snadnější vyjmutí baterie  

VERDIKT:
Mrštné kolo, ideální na proplétání se moderním městem. Na delší cesty se už tolik nehodí, ale pokud nepoměřujete jeho parametry s jiným elektrickým kolem, nemáte problém.

HODNOCENÍ:

*********


WEB: www.ekolo.cz CENA: 24.900 Kč

Devět a půl

Devět a půl

Když jsme plánovali test elektrických kol, chtěli jsme si půjčit další stroj, jenž by podpořil naši myšlenku rozšířeného chodce. Tedy člověka střídajícího „kapesní“ dopravní prostředek s městskou hromadnou dopravou. Když je lepší jet tramvají, jede, když je lepší jet po svých, jede. Po elektrické koloběžce z čísla 3/09 se k tomuto účelu skvěle hodí podivuhodný stroj s podivuhodným názvem Devět a půl. Tolik váží (přesněji 9,45 kg) jedno z nejmenších a nejlehčích elektrických kol světa. Vše je co nejmenší a nejjednodušší.

Kolečko nemá ani režim asistovaného šlapání, takže pouze přitisknutím gumového pásku k řídítkům zapínáte či vypínáte motor umístěný netradičně na plastovém ráfku předního kola, který je současně i převodem na pomalejší rychlost. Ráfek je vyroben z ABS plastu, takže by měl něco vydržet. Přesto to na žádné velké ježdění není. Motorek o výkonu 120 W musí hodně dřít, aby vás uvezl i do mírného kopce, ale jedete. Do zdolávání příkrých stoupání se však rozhodně nepouštějte.

Devět a půl jako jediné kolo v testu rekuperuje (tedy brzdí motorem a nabíjí tím 14,4 V/11 Ah článek ukrytý v rámu), je to však spíše z nouze ctnost motoru napevno připojeného k převodu. Svezení na takhle malém kole je přesně takové, jak vypadá. Ale kupodivu se dá ujet i větší vzdálenost. Jen by pro vyšší postavy byla příjemnější delší řídítka, protože si do nich takřka strkáte koleny. Řídítka se navíc bohužel sklápějí, jen když je vytáhnete z vidlice, což není na přepravu hromadnou dopravou moc praktické. Nakonec je lepší kolečko nakládat v celku. Moc místa nezabere.

VÝHODY: NEVÝHODY:
+ nízká hmotnost  – omezené využití, nízká řídítka, riziko poškození převodu při velké zátěži
+ slušný dojezd  
+ zajímavé technické řešení  

VERDIKT:
Kolečko vhodné na popojíždění mezi zastávkou hromadné dopravy a bytem či prací, případně po výstavišti nebo jiném velkém areálu. Jako malá náhrada velkého kola nestačí a ani tak nebylo myšleno.

HODNOCENÍ:

******


WEB: www.ekolo.cz CENA: 15.490 Kč

Giant Twist Sport CS Lite

Giant Twist Sport CS Lite

Tohle podivuhodné silniční kolo v dámském provedení jsme si původně půjčili jen na malou projížďku hlavně kvůli netypické koncepci pohonu. V náboji zadního kola se totiž skrývá sedmirychlostní řazení Shimano Nexus. Proto v něm zároveň nemůže být také elektromotor. To ale nijak nevadí, protože kola Giant mají 200W elektromotor umístěný v předním kole. Rozložení pohonu na obě kola je sice ze zajímavostí nejvýraznější, ale i další detaily si zaslouží zmínku.

Na rozdíl od jiných koncepcí elektrokol mu slouží jako snímač pro režim podporovaného šlapání torzní čidlo umístěné v náboji šlapek. Díky tomu elektromotor zabírá hned od počátku šlapání. Výsledkem je velmi plynulý rozjezd a citlivá reakce elektromotoru na šlapání. Ve srovnání s jízdou na Wisperu působí Giant až něžně. Na druhou stranu může dobrodružnějším povahám trochu chybět proudová rukojeť, ale to je dáno celkovou koncepcí a nelze to tedy považovat za chybu.

Stejná pozornost je věnována i detailům od ovládání řazení přes zabudovaný zámek na zadním kole a tvar řídítek až po tmavý poloprůhledný kryt řetězu. Ten chrání řetěz po celé délce, takže na kole můžete jezdit klidně i v sukni (když vás to bude bavit). Lithium-iontovou baterii umístěnou na pravé straně nosiče skrývají elegantní sedlové brašny.

Elektropohon nabízí tři režimy podporovaného šlapání -sport, normal a eko. Kolo je poměrně vysoké a posaz na něm dost vzpřímený, přesto není problém se s ním pořádně rozjet. Bohužel jsme neměli při jeho zapůjčení možnost potrápit ho ve větším převýšení a ve výdrži. Ve všech parametrech, které jsme ale měli možnost odzkoušet, obstálo na výbornou.

VÝHODY: NEVÝHODY:
+ citlivý rozjezd  – někomu může chybět proudová rukojeť pro razantnější jízdu, ale žádný větší zápor jsme na něm nenalezli
+ tři režimy podporovaného šlapání  
+ provedení  

VERDIKT:
Kolo Giant Twist Sport CS Lite ideálně splňuje to, pro co bylo navrženo, a při jízdě po dobře udržovaných cestách u nás zatím nemá konkurenci.

HODNOCENÍ:

**********


WEB: www.ekolo.cz CENA: 35.900 Kč

Testovala: redakce VTM Science Skupina nadšenců do všeho nového, převratného, inovativního a často zcela nesmyslného. Pokud je možné vidět, nebo dokonce vyzkoušet věc, která může změnit budoucnost (nebo se tak aspoň tváří), musíme to udělat.

Nejčtenější