Uhlíková stopa spamu

J. PETR  |  

Vysloužilé družice odplachtí

Na oběžné dráze kolem Země je tolik funkčních i nefunkčních družic a různého smetí, že tam začíná být nebezpečno. Hrozí kolize. Vědci proto navrhují, aby byly družice vybaveny tenkou „plachtou“, která by se roztáhla ve chvíli, kdy by družice dosloužila. I v nepatrných zbytcích atmosféry by plachta zbrzdila družici natolik, že by těleso záhy sestoupilo do hustších vrstev atmosféry a tam shořelo. Chaos kolem Země by se pročistil.

Čínská zeď byla delší

Dvouleté mapování pomocí snímků v infračerveném spektru umožnilo čínským vědcům odhalit stopy po dosud neznámé části Velké čínské zdi. Ta byla asi o 290 kilometrů delší, než se doposud myslelo. Nově objevená část zanikla a její zbytky jsou skryty v horách. Na některých místech překryly dosud neznámou část zdi novější stavby či pole. Zeď měla chránit Čínu před nájezdy Mongolů a byla dlouhá asi 6240 kilometrů.

Uhlíková stopa spamu

Společnost McAfee zveřejnila na svých stránkách studii, která mapuje energetický dopad spamu. Opírala se o hodnoty získané při výpadku serverů společnosti McColo, která produkuje asi 70% spamu, i o chování uživatelů. Na základě toho byli schopni vyčíslit, že roční obsluha e-mailového účtu produkuje asi 131 kg CO2 a z toho 22 % připadá právě na spam. Podle studie se více než 50 % energie vyplýtvá na straně koncového příjemce. Celkově nás ročně spam připraví o 33 TWh (to jsou skoro 3 Temelíny), a kdyby měla každá schránka instalovaný filtr typu stateofthe-art, mohlo by se 25 TWh uspořit. Naopak, bez opatření by energetická náročnost vyskočila na těžko uvěřitelných 135 TWh. Jeden e-mailový-spam vyprodukuje 300 mg CO2.

Nebeské očko s palivovými články

Unmanned Aerial Vehicle (UAV) – tedy bezpilotní prostředky -zažívají v současnosti ohromný boom. Jedním z posledních přírůstků do stáje UAV amerických ozbrojených sil je IonTiger -výsledek výzkumného programu Office of Naval Research pro vývoj bezpilotních prostředků s alternativními zdroji energie. Technologický demonstrátor Ion Tiger pohání elektromotor, napájený palivovými články, jeho výdrž je 24 hodin s užitečnou zátěží 2,5 kg. Oproti klasickému pohonu spalovacím motorem je Tiger tišší, s menší tepelnou stopou a bez emisí. Díky použití nových palivových membrán dokážou jeho palivové články dlouhodobě poskytovat výkon 500 W. O tuto technologii už projevily zájem automobilky.

Nejčtenější