Tuňák chodí do školky

redakce  |

Ledovce kloužou po vodě

Posun ledovců se na mnoha místech světa čas od času dramaticky zrychluje. Švýcarští vědci potvrdili podezření, že se na tom výrazně podílí voda z roztálého ledu.Jakmile pronikne voda mezi masu ledovce a jeho horninové podloží, zvýší se klouzání ledovce do údolí asi na čtyřnásobek.Sedmnáctileté měření pomocí GPS odhalilo, že celková rychlost ledovců kupodivu nestoupá.

Tuňák chodí do školky

Atlantičtí tuňáci chodí v Atlantském oceánu do školky. Tak by se dalo shrnout zjištění amerických zoologů. Tuňáci, kteří přišli na svět v Mexickém zálivu a Středozemním moři, táhnou v útlém mládí do Atlantiku, kde vyrůstají až do dospělosti. K tření se však vracejí do svého rodiště. Splete se jich jen málo. V Mexickém zálivu se tře jen 5 % tuňáků zrozených jinde. Ve Středozemním moři tvoří podíl cizích přivandrovalců jen necelé procento.

Bezpečnější výbušnina

Tetranitrát ester se zařadil k nejsilnějším výbušninám. Oproti své konkurenci má jednu velkou výhodu. Za pokojové teploty je dokonale tuhý. Taje však už při 85 °C. Proto se z něj mohou nálože „odlévat“. To představuje obrovskou výhodu, protože jiné explozivní nitrátové estery mají bod tání mnohem vyšší a nálože se z nich musejí vyrábět lisováním. Na zvýšený tlak mohou tyto látky reagovat explozí.

Odolné rozsivky

Vědci se bojí o osud jednobuněčných rozsivek v neustále se ohřívajících jezerech, mořích a oceánech. Nejnovější výsledky výzkumu amerického jezera Tahoe na kalifornsko-nevadském pomezí ale ukazují, že rozsivky mohou mít pěkně tuhý kořínek. Voda jezera Tahoe se v posledních letech citelně ohřála. Množství a druhové složení rozsivek se ale za posledních pětadvacet let nezměnilo.

Nádorové invaze

Některé nádory si připraví místo, kam vyšlou buňky pro vytvoření druhotného nádoru čili metastázy. Zjistili to japonští vědci. Nádory myší například vylučují látky, které nutí tkáň plic vyrábět bílkoviny, jež k sobě lákají nádorové buňky vynášené krví z „mateřského“ nádoru. Děje se tak prostřednictvím látky, která v reakci na molekuly mateřského nádoru vyvolá v plicích zánět. V zanícených plicích stoupá šance na uchycení volně putující nádorové buňky.