TTXGP - první elektrická velká cena

JAN HORČÍK  |  Auta
ttxgp

Ticho před bouří, na startovním roštu stojí to nejlepší ze současných technologií. Blikne červené světlo a stroje vyrážejí vpřed. Něco je ale jinak. Kde je burácení motorů? Nejslavnějším silničním okruhem světa se nese jen temné bzučení. Vítejte v nové době. Isle of Man, malý ostrov ležící v Irském moři mezi Británií a Irskem, je pro většinu motocyklových nadšenců nedostižnou legendou. Milovníci burácejících motorů spolu na tamním závodním okruhu zápolí už od roku 1907.

Po mnoho let představoval závod Isle of Man TT (Tourist Trophy) nejprestižnější motocyklovou událost světa. Za několik týdnů, přesně 12. června 2009, se stejný závodní okruh stane svědkem úplně nové generace závodů. Odstartuje zde TTXGP, světově první motocyklová grand prix s nulovými emisemi.

Na startovní čáře se setká ta nejmodernější technologie se stoletou tradicí závodního okruhu, který je známý svou nebezpečností a technickou obtížností. Server YouTube nabízí až nepříjemnou spoustu záběrů karambolů, které se na tomto kruhu udály. V TTXGP ale tentokrát nebudou závodit krásné jednostopé stroje s burácejícími motory, ale krásné jednostopé, případně i dvoustopé (ale pouze trojkolé) stroje s téměř nehlučnými motory. Hlavní podmínky pro zápis do startovní listiny totiž zní: nulové emise a dvě až tři kola.

Zakladatel „zelené“ Velké ceny Azhar Hussain

Ve velkém

Technologiím alternativních pohonů se v posledních letech dostává čím dál tím více pozornosti napříč všemi lidskými obory. Přesto tomu až doposud „něco“ chybělo. Azhar Hussain, zakladatel závodu TTXGP, to vidí jasně: „Přestože je to radikální odklon od konvenčních závodů, TTXGP představuje samostatný závod a koncept, který v sobě zahrnuje ducha tradičních závodů Isle of Man TT. Budeme tvořit historii a zároveň obohatíme rodokmen Isle of Man.“ Elektřina je podle mnoha odborníků pohonem budoucnosti. TTXGP mohlo zůstat pouhým nadšeneckým projektem, ale Hussain se snaží, seč může, udělat z toho opravdu velkou událost. A daří se mu to.

Záštitu nad celým projektem převzala Mezinárodní federace motocyklistů (FIM). Prezident organizace Vito Ippolito řekl: „FIM uznává důležitost této oblasti, která se tak rychle vyvíjí. Budoucnost sportu závisí na kapacitách našich i výrobců rychle přicházet s inovacemi. Jsme přesvědčeni, že světové šampionáty motocyklových závodů budou velmi brzy přístupné neznečišťujícím motorům.“ V podstatě tím povzbudil velké i malé výrobce k tomu, aby se konečně začali vážně zabývat alternativami ke spalovacím motorům.

Zkouška dospělosti

Pro Hussaina i účastníky závodu je záštita FIM důležitým krokem k tomu, aby se TTXGP stalo něčím víc než jen jednoročním závody. Chce samozřejmě založit šampionát. „Je to logický krok pro motocyklový sport i společnost v součinnosti s tím, jak se posunujeme od ropy k efektivnějšímu, udržitelnějšímu, inteligentnějšímu a především zodpovědnějšímu pohledu na energie,“ komentoval vstup FIM. Dodal, že to byly právě závody, které výrazným způsobem pomáhaly tlačit revoluci v oblasti osobní dopravy. „Můžeme si být jisti, že i tentokrát budou pohánět druhý, ekologicky zodpovědný boom.

Jsme pyšní na to, že máme podporu FIM,“ dodal. TTXGP má být v podstatě důkazem toho, že technologie dopravy s nulovými emisemi dospěla do stadia dospělosti, kdy může nabídnout kromě pouhé dopravy také zábavu, rychlost a vzrušení. Závod v polovině června má široké veřejnosti ukázat, že elektrické motory jsou tu a už není na co čekat. A že starý automobilový a motocyklový průmysl se bude muset přizpůsobit. Jak ostatně dokazuje i současné dění ve světě velkého byznysu, kdy Barack Obama odmítá pomoc pro zarezlé behemoty, jakými jsou automobilky General Motors nebo Chrysler. Je tak jen logické, že se Hussain snaží pro svůj závod získat co nejvíce mediální pozornosti.

TTXGP může stát u zrodu nových gigantů, kteří v průběhu následujících desetiletí možná nahradí značky, které zlenivěly. Honda, Yamaha, Harley-Davidson, Suzuki, Ducati, BMW, Triumph – nikdo z těchto výrobců motocyklů dodnes žádný stroj s alternativním pohonem dokonce ani neohlásil a o jejich účasti v závodu se více jedná, než aby se konalo. Zato malé, společnosti jako Mission One a další budou mít na startu připraveny krásné nové stroje které mají uhranout diváky nejen svým designem, ale i možnostmi.

Nejen elektřina

Závodů se zúčastní 24 strojů z Asie, Evropy i Jižní a Severní Ameriky. Ekonomické podmínky bohužel donutily některé týmy odstoupit, nicméně organizátoři jsou si jisti tím, že rok 2010 a druhý ročník soutěže už by měl být na závodníky ještě bohatší. Soutěžící týmy jsou mixem mezi velkými korporacemi a aktivními amatéry. Přihlásit se totiž mohou jak firmy, tak například univerzitní týmy nebo nadšení jednotlivci. Jako pohon může sloužit elektřina, ať už z baterií nebo třeba z palivových článků, dokonce můžete přímo spalovat vodík.

Organizátoři soutěže slibují, že se můžeme těšit na různé exotické hybridy a prototypy, které teprve vyzkoušejí velmi netradiční „pohonné směsi“. Samozřejmě že se každý přihlášený tým skládá ze dvou základních částí – konstruktérů, kteří třeba i dlouhá léta dávali dohromady svůj jedinečný stroj, a závodníka, který na něj nakonec usedne. TTXGP je profesionální závod. Účast proto již přislíbila řada současných i minulých jezdců klasických závodů Isle of Man TT.

Vy nasazujete laťku

Celý okruh na Isle of Man je dlouhý 37,73 mil, tedy 60,72 km. Jedná se o běžné veřejné silnice, které jsou pro závod uzavřeny a stoupají od hladiny moře až do výšky 396 metrů nad jeho hladinou. V případě TTXGP se pojede jedno jediné kolo, za které stačí jezdci projet až 200 zatáček, z nichž 60 má své jméno. „Isle of Man s sebou nese tradici závodění i technologické inovace. Kombinace světového závodního okruhu a technologií nulových emisí je dalším prvenstvím pro náš malý, ale hrdý národ,“ komentoval závody John Shimmin, ministr životního prostředí nezávislého ostrova.

Hussain dodává, že až doposud se většina čistých technologií točila především kolem dojezdu. „Co ale zajímá lidskou představivost nejvíc, je rychlost, a my jsme první, kdo tohle nabídne,“ dodává. „Není pochyb o tom, že staré i nové technologie budou muset být rozvinuty mnohem dál, než si dnes dokážeme představit – pokud mají budoucí generace dostat možnost užívat si svobody, kterou motorová doprava poskytuje nám dnes a kterou považujeme po mnoho let za samozřejmou,“ řekl u příležitosti prvního ohlášení TTXGP Tony Brown, ministr Isle of Man.

„Aby něco takového nastalo, svět bude potřebovat inovátory. Potřebuje investory a podnikatele. Potřebuje představivost a vizi. Lidé, kteří tu dnes jsou, kteří vyvíjejí tyto nové technologie, budou postrkovat hranice vědy směrem k vynálezům budoucnosti,“ dodal ve svém vzletném, ale inspirativním proslovu. Ostatně i samotní organizátoři na otázky „Proč právě teď? Proč ne až za rok nebo za dva?“ odpovídají: „Protože být průkopníky je důležité.“ Trefně to vyjádřil samotný Hussain: „Být první něco znamená. Vy nasazujete laťku.“

Místo červeného praporku klakson

Důležité pro organizátory stejně jako pro soutěžící je samozřejmě hledisko bezpečnosti. Vzhledem k tomu, že motocykly budou poháněny elektřinou, diváci se zdaleka nedočkají takového burácení jako v případě klasických spalovacích motorů. Mnohem tišší elektromotory samozřejmě vyvolávají řadu otázek týkajících se právě bezpečnosti. „Budeme se s tím muset nějak vypořádat. Je jasné, že nikdo nebude pořádat závod nebo se ho účastnit, dokud nebude bezpečný,“ odpovídá na to Hussain. Faktem je, že organizátoři připravili pro závodníky, ale především tvůrce motocyklů patnáctistránkový manuál technických specifikací, které musí každý stroj splňovat.

Kromě jiného musí být například vybaven klaksonem schopným vydávat zvuk 90 dB. Samozřejmostí jsou přísné podmínky pro energetické systémy motocyklů a další podrobné specifikace. „Bezpečnost je pro nás jedním z nejdůležitějších aspektů závodu,“ dodává Hussain. TTXGP je samozřejmě obrovskou výzvou také pro inženýry. Simon Maddison, technický ředitel závodu a člen Technologického a strojního institutu, říká, že „TTXGP nabízí fantastický způsob popularizace nových technologií a poslouží jako inspirace mladým profesionálním inženýrům, aby svůj talent a dovednost nasměrovali k energetickým problémům současného světa“.

Velký skok pro lidstvo

Někteří fanoušci a staromilci samozřejmě nový koncept shazují a říkají, že nepůjde o ty pravé závody. Je dost možné, že některé stroje závod třeba ani nedokončí. Jistě, jenže tohle všechno bylo běžné i před sto lety při prvních závodech klasických motocyklů. Technologie se vyvíjí a něco musí nakopnout její vývoj kupředu. Soutěž je tou nejlepší záminkou. „Historie a dědictví není v tom, že prostě jen tak existuje. Obojí je vytvářeno.

A TTXGP je dalším krokem na téhle cestě,“ řekl v rozhlasovém rozhovoru Hussain. „Neubíráme nic z toho, co už existuje. Je to skvělé, bylo to to pravé pro svůj čas. Jenže časy se mění. Technologie se mění. TTXGP nereprezentuje nic negativního. Posuňme se ale vpřed.“ Pamatujte, že revoluce začne 12. června!

Elektrický motokros pro Kalifornii

Elektrický motokros pro Kalifornii
Čím více elektrických motorek se na trhu objevuje, tím víc chtějí jejich noví majitelé závodit. Offroadoví specialisté ze společnosti Zero Motorcycles proto připravili na 4. dubna v Kalifornii světově první vytrvalostní motokrosový závod na 24 hodin. Přihlásit se mohou pouze jezdci, jejichž stroje pohání baterie, logicky nejpopulárnější volbou tedy bude motocykl Zero X s výkonem 23 koní. Podrobnější informace o soutěži najdete na adrese www.zeromotorcycles.com/electricross/

Zelená pro formule
Ekologie se stává hlavním tématem i ve formuli 1. Devětadvacátého března odstartoval další ročník legendárních závodů, který zavádí největší počet nových pravidel a úprav v historii. Kromě jiného přichází s upravenými vozy, které využívají systému KERS (Kinetic Energy Recovery Systems). Jedná se o způsob znovuzískávání kinetické energie a jejího opětovného využití. Piloti F1 mají díky němu možnost stiskem tlačítka na několik sekund zvýšit výkon svého vozu až o 80 koní.

Závody elektrických motorek v Česku

Závody elektrických motorek v Česku
Elektrické motorky budou premiérově závodit v Anglii, v Kalifornii, ale překvapivě také u nás! I sem se už totiž dostaly elektrické enduro speciály Quantya a jejich místní distributor dělá vše pro to, aby povědomí o nich rozšířil mezi širokou odbornou i laickou veřejnost. Na jaře se chystá otevřít první český Quantyapark a na podzim by mělo dojít také na elektrické motokrosové závody. Podrobnosti bohužel zatím neznáme, ale včas budeme informovat.


To nejzajímavější ze startovního roštu

Enertia

Enertia

Známý výrobce brzdových systémů Brammo se chystá na okruhu předvést se svým elektrickým motocyklem Enertia. Nejvyšší výkon motoru je 13 kW, tedy asi 18 koní při 3600 otáčkách za minutu, maximální rychlost přes 80 km/h při dojezdu asi 80 km. Pro závod bude možná motocykl upraven tak, aby zvládal vyšší rychlost za cenu kratšího dojezdu, případně díky kvalitnější lithium-iontové baterii zvládne obojí. Šasi je vyrobeno z lehkých uhlíkových vláken a při běžném provozu vás kilometr jízdy vyjde sotva na pár haléřů.
 

Mission One

Mission One

Tohle černé monstrum, které jako by z oka vypadlo stejnojmennému modelu od Ducati, je doslova splněným snem. Výrobci ze společnosti Mission Motors slibují bleskové zrychlení z 0 na 160 km/h, maximální rychlost 240 km/h při dojezdu asi 240 km. O pohon se stará třífázový elektrický kapalinou chlazený motor a motorka se plně dobije za méně než dvě hodiny ve 240V zásuvce.

EV-0 RR

EV-0 RR

Dalším ze zájemců o závodění je také supermoto EV-0 RR od společností Xenophya Design a Evo Design Solutions. Prozatím nejsou známy žádné další detaily, snad jen, že elektrický motocykl pohání dvojice elektromotorů.





Kdy nahradí při Velké ceně motocyklů benzin elektřina či jiné palivo? Hlasovat v anketě můžete zde.

Nejčtenější