Toyota IQ

ZDENĚK ODEHNAL  |  Auta

Malý, ale prostorný, high-tech, ale lidský, emocionální, ale funkční. Takový je koncept vozu iQ, který se právě chystá do sériové výroby. Na loňském autosalonu IAA ve Frankfurtu nad Mohanem byla v expozici značky Toyota k vidění studie s označením iQ, představující budoucí minivůz do města. Tento pozoruhodný výtvor stylistů a konstruktérů největší japonské automobilky však nepotkal osud většiny konceptů s více či méně jepičím životem. Padlo totiž rozhodnutí uvést jej do sériové výroby, která by měla začít ještě letos. Již během roku 2009 má přijít na trh minimálně 100 tisíc exemplářů. V iQ o délce necelé tři metry automobilka Toyota zhmotnila svou filozofii J-Factor. Tu je možné stručně vyjádřit následujícími výroky: jsem malý, ale prostorný, jsem high-tech, ale lidský, jsem emocionální, ale funkční.

Pokud jde o vnitřní prostornost, tu nezajistilo jen důsledné dodržení koncepce „kola v každém rohu“ s relativně velkým, dvoumetrovým rozvorem náprav. Umožnila to též řada nových technických řešení, jako kupříkladu zvlášť plochá palivová nádrž, která se vejde pod podlahu u předních sedadel, či miniaturní diferenciál a klimatizace. Kabina miniautomobilu iQ byla koncipována tak, aby nabídla co největší pohodlí třem dospělým osobám a dítěti. Navíc není vůbec architektonicky nudná. Má třeba asymetrickou palubní desku, které dominuje nepřehlédnutelná středová konzola ve tvaru V. Tam jsou soustředěny ovládače klimatizace a audiosoupravy, doplněné rozměrným LCD displejem. Za pozornost stojí též nikoli kruhový, nýbrž oválný volant – řidič má tak více prostoru pro nohy. Záď třídveřové karoserie obsahuje nevelký zavazadelník.

Nejčtenější