Terakotová armáda patřila ženě

J. PETR  M. Tůma  |

Dobří tanečníci jsou v kurzu

Ženy mají slabost pro muže, kteří dobře tančí. Jak ukázal výzkum německých vědců, nejde jen o estetický dojem. Vědci nechali nejprve ženy, aby hodnotily „umělecký dojem“ z tance různých mužů. Následně podrobili tyto muže testům fyzické zdatnosti. Ukázalo se, že muži vybraní jako „dobří tanečníci“ mají průkazně lepší fyzičku.

Pravěká sopka zmrazila Zemi

Před 74 000 roků vybuchla na Sumatře sopka Toba. Vyvrhla do atmosféry tisíckrát více sopečného popela, než kolik jej vychrlila v roce 1980 severoamerická sopka Mount St. Helens. Vědci odhadli, že to ochladilo Zemi o 10°C. Teď se zdá, že efekt erupce sopky Toba byl dlouhodobý. Nastartoval období chladu, které trvalo plných tisíc roků. Během něj klesaly teploty ještě hlouběji. Někteří vědci však přičítají sopce ochlazení trvající jen několik desetiletí.

Mořští koníci chtějí velké samičky

U mořských koníků je rodinný život obrácen naruby. Samice uvolní vajíčka a samci je oplodní. Pak už jsou rodičovské role prohozeny. Samec ukryje zárodky ve vaku na břiše a chová se jako „těhotná“ matka. Koníci mají na hlavu postavené i námluvy. Samice soupeří o přízeň samců. A jsou to samečci, kdo si vybírá partnerku pro zplození potomstva. Samci mají slabost pro velké samičky, protože ty jsou s to vyprodukovat více vajíček.

Terakotová armáda patřila ženě

Čínský historik Čchen Ting Jüan tvrdí, že armádu asi 8000 soch prý vlastnila císařovna Süan, která zemřela 55 let před narozením císaře Čchin Š- chuang-ti. Terakotové sochy jsou uloženy blíže k jejímu hrobu než k hrobu císaře. Také účesy a oděvy soch naznačují, že jim měla velet žena a nikoli muž. Císařovi muži se totiž oblékali do černých šatů.