Tajemství anglického trávníku pro každého

JAN TŮMA  |  Historie

BENZINOVÁ TRAVNÍ SEKAČKA SOLO 1948

sekačka

První úspěšná motorová rotační sekačka se zrodila po druhé světové válce v malé stuttgartské dílně bratrů Hanse a Heinze Emmerichových, zakladatelů společnosti SOLO. V době, kdy i nejmenší motocyklové motory vážily přes 16 kg, se jim podařilo sestrojit kompaktní vzduchem chlazený motor KMS30 (Klein Motoren Stuttgart) s objemem jen 30 cm3, jehož výkon 0,9 kW využili k přímému pohonu vodorovně rotujícího žacího nože v plechovém skeletu na čtyřech kolečkách.

sekačka

Rozvidlené sklopné a skládací držadlo se u motorových sekaček udrželo dodnes, předsunuté pravé přední kolo umožňovalo postranní výhoz posečené trávy s výhodou, že nůž předbíhá kolo, které by jinak travní stvoly v této stopě přejelo a zanechalo viditelné „koleje“.Malé motory SOLO pak triumfovaly a se silnějším výkonem i u prvních mopedů a skútrů, v nichž SOLO zůstává světovou „jedničkou“. U nás éra rotačních sekaček začala podomácku vyráběnými strojky, kutilsky montovanými převážně z ukradených elektromotorů na podvozku z kočárků.

JEZDÍ UŽ I DO ZATÁČKY 2008

sekačka

Současné benzinové sekačky poháněné ekologicky čistými čtyřtaktními OHC motory, podle šířky záběru s výkonem 2–4 kW, jsou převážně už multifunkční. Trávu vyhazují podle přání do sběrného koše, na stranu nebo ji drtí na prach (mulčují), který zatlačen do půdy uspoří hnojivo. Výkonnější typy disponují pojezdem, jehož rychlost se může přizpůsobovat automaticky rychlosti chůze uživatele. Letošní typy AL-KO (žlutá na obrázku), Honda, TORO a Gardena umějí sekat i při jízdě do zatáček kolem stromů a záhonů, Wolf-Garten jako první přichází se skútrovou sekačkou SV-4, na které uživatel pohodlně sedí za motocyklovými řídítky. Obslouží trávníky až do 3000 m2.

Nejčtenější