Sojuz bude mít nástupce

M. POLÁK  P. PROŠEK  |

V době padesátých narozenin kosmické lodi Sojuz už možná bude létat její nástupce. Když před desítkami let projektovali konstruktéři pilotovanou loď Sojuz, která měla přinést Sovětskému svazu další prvenství, snad ani ve snu netušili, že historie této lodi bude tak dlouhá. Okolo Měsíce nikdy nelétala, nicméně její lety k orbitálním stanicím, Saljutem počínaje a Mezinárodní kosmickou stanicí zatím konče, dláždí velký kus historie kosmonautiky. Zvláště po havárii raketoplánu Columbia v roce 2003 se ukázalo, jak moc je ruská kosmická loď nepostradatelná. Po takové době provozu se daly čekat ohlasy na vývoj nové a moderní lodi, ruské konstrukční kanceláře nikdy nezůstávaly ve svých konceptech nečinné. Největší pozornost na sebe přitáhl velmi dobře známý Kliper.

Ve skutečnosti by se jeho hmotnost pohybovala okolo 14,5 tuny a bylo by v něm až 6 míst pro posádku. Zajímavým řešením bylo také přistávání řešené pomocí vztlaku, v návrhu se jedná tedy o tzv. vztlakové těleso. Známost Kliperu stoupla natolik, že se obecně předpokládalo, že pokud Rusové budou stavět novou loď, pak to bude právě tato. Jenže opak byl pravdou a tak se 14. května objevila zpráva, že Rusko se domlouvá s Evropskou kosmickou agenturou na vývoji nové pilotované lodi, zamýšlené jako nástupce současného Sojuzu. Právě spolupráce s Evropou byla nejednou skloňována i v jiných projektech a je to pochopitelné, ruské kosmonautice se nedostává dostatek financí a ESA se chce přímo podílet na vývoji pilotované lodi s někým, kdo již má zkušenosti.

Kabina PPTS po přistání

Nová loď by měla mít návratovou kabinu kuželovitého tvaru, kterou má například i chystaná americká loď Orion. Na palubu lodi se zkratkou PPTS by se mělo vejít až 6 kosmonautů a hmotnost se bude pohybovat okolo 18 tun, pro zajímavost – současný Sojuz váží 7,2 tuny. O technickou stránku věci se podle dostupných informací budou starat RKK Eněrgia na ruské straně a EADS Astrium na straně Evropy. Startovat by se nemělo z kosmodromu Bajkonur (Tjuratam) v Kazachstánu, ale z nově budovaného s názvem Vostočnyj v Rusku, a to podle předběžných předpokladů už v roce 2018. Pokud všechna jednání půjdou dobře, pak se na podzim uzavře dohoda a cesta k nové pilotované lodi bude otevřena. Zatím je nejistý nosič, který bude dopravovat loď na oběžnou dráhu, v úvahu připadají těžší verze vyvíjené rakety Angara.

Jak bude vypadat?

Z evropské dopravní lodi ATV vychází také pilotovaná verze CTV (Crew Transport Vehicle). Servisní modul ATV bude také použit i pro společnou rusko-evropskou pilotovanou loď. Na rozdíl od CTV se do PPTS vejde až šest členů posádky. Při přistání bude využívat aerodynamického brzdění.