Smrt gamepadu?

PETR PROŠEK  |  Věda
Smrt gamepadu?

Nintendo již nějaký ten pátek ukazuje, že hru lze ovládat jinak a lépe. Ve vzduchu visí nové technologie. Budeme v příštích letech svědky revoluce v ovládání videoher, nebo se dočkáme jen další simulace hry na pískovišti?

Videohry již dávno nejsou považovány za zábavu pro pubertální mládež, úspěšně pronikají do povědomí široké veřejnosti a tvoří jeden z hlavních pilířů zábavního průmyslu. Na začátku června se v Los Angeles konal další ročník světoznámého herního veletrhu Electronic Entertainment Expo (E3) a jeho nedílnou součástí byly opět tiskové konference tří hlavních hráčů na poli interaktivní zábavy – společností Microsoft, Sony a Nintendo, které se svými herními mašinkami soupeří o přízeň hráčů z celého světa.

Již pár měsíců před samotným začátkem E3 2009 se na internetu objevovaly zvěsti o nových pohybových ovládačích pro Xbox 360 a PlayStation 3, jež by měly být představeny právě na losangeleském veletrhu. V oficiálních prohlášeních byly veškeré informace dementovány, aby po nějakém čase opět vyplouvaly na povrch z jiných zdrojů. Majitelé next-gen konzolí Microsoftu a Sony s napětím očekávali první červnový den a fandové Wii se dále bezstarostně oháněli „Wiimotem“.

Pompa versus improvizace? Na herní výstavě E3 to tak vypadalo.

Trefa do bílého

Společnost Nintendo jako jediná před lety nevsadila na vizuální hody v „High Definition“ a místo skvělé grafiky předvedla nový způsob ovládání. Vrazila hráčům do ruky pohybový ovládač Wii Remote a nechala je vesele šaškovat před televizorem. „Wiimote“ se ve virtuálních světech jako mávnutím kouzelného proutku měnil třeba v tenisovou raketu, golfovou hůl, kuši či světelný meč a revoluční a zároveň velmi intuitivní způsob ovládání přilákal k videohrám i běžné uživatele, kteří herní konzole dosud obcházeli velkým obloukem.

Bílá krabička od Nintenda se tak brzy stala nejprodávanější herní mašinkou z trojlístku Wii–X360–PS3, přestože její tvůrci tak trochu usnuli na vavřínech, začali chrlit řadu společenských miniher nevalné kvality pro příležitostné hráče a u skalních fanoušků si vysloužili velké minus. Bylo tedy jen otázkou času, než konkurenční Microsoft a Sony odloží gamepady a předvedou světu vlastní představu o revolučním herním ovládači, jímž by si nemilosrdně podrobily další potenciální zákazníky.

Project Natal od Microsoftu

Před začátkem Electronic Entertainment Expo 2009 jsme počítali s ledasčím, ale velkolepá show Microsoftu přesto všem vyrazila dech. Nebudeme hovořit o zajímavé nadílce her ani hvězdném obsazení hostů a vrhneme se rovnou na vpravdě revoluční ovládání s kódovým označením Project Natal. To má být kompatibilní se všemi verzemi konzole Xbox 360 a veškerý zázrak ukrývá v plastové krabičce, připomínající přerostlou webkameru.

Samotná technologie je však o několik tříd výše a kombinuje RGB kameru, hloubkové čidlo, širokospektré mikrofony a samozřejmě vlastní procesor. Co nám tedy tento výkřik moderní techniky umožní? Project Natal sleduje veškerý pohyb hráče/hráčů před televizorem, rozpoznává hlas, výraz ve tváři a dokonce i specifická gesta. Přitom pranic nezáleží na tom, zda při hraní stojíte nebo sedíte.

Na letošní E3 jsme se dočkali vskutku zajímavých prezentací, z nichž mnohé jsou k vidění i na oficiálních stránkách projektu (www.tinyurl.com/projektnatal). Co se propagace týče, Microsoft zvládl vše na jedničku a smetl konkurenci ze stolu. Pokud bychom měli určit ostře sledovaný projekt, který v rámci letošního losangeleského herního veletrhu dostal největší prostor v médiích, byl by to právě Natal.

Bez pohybu by to nešlo

Jak už to tak bývá, Microsoft na svém promovideu představil šťastnou americkou rodinku, která se skvěle baví před multimediálním zábavním centrem s logem Xbox 360. Tentokrát si však užívá vskutku záviděníhodným způsobem. Mladík přechází před televizorem, holohlavý mistr bojových umění sleduje z televizní obrazovky každý jeho pohyb a vyzývá jej na souboj. Postava hráče je v reálném čase přenášena do virtuálního světa, nakláněním do stran uhýbá před několika útoky a poté agresora sráží k zemi úderem pěstí a dobře mířeným kopancem.

Show pokračuje závodní hrou, kterou nadšená řidička ovládá z pohodlí pohovky pouze s nataženýma rukama, ve kterých svírá imaginární volant. Formule vjíždí do depa, z křesla vyskakuje mechanik a obouruč vytahuje šrouby ze sjetého kola, které intuitivně mění za nové, a pokračuje s utahováním. Jakmile špinavou práci ve spěchu dokončí, padá zpět na pohovku a závod jede dál.

Tímto způsobem bychom mohli pokračovat s dalšími hříčkami, jež nám Microsoft ve své vizi nového revolučního ovládání naservíroval na zlatém podnose, ale základní principy jsou jistě každému jasné. Hráči již nedrží v ruce ovládač, ať už jde o klasické gamepady nebo Wii Remote s Wii Nunchuk. Tentokrát se ovládačem stává samotné tělo hráče, a přitom nezáleží na barvě pleti (i když určité spekulace na toto téma internetem proběhly) ani na proporcích.

Project Natal je vskutku revoluční – jeho úspěch nemusí obrátit vzhůru nohama pouze herní průmysl, ale může načrtnout další vývoj v široké oblasti domácí zábavy. Stačí omrknout listování filmovou knihovnou Video Marketplace na Xbox Live pouhým pohybem ruky a představit si podobné ovládání u obyčejného televizoru nebo počítače.

Hříčky, nebo skutečné hry?

S odstupem času však přichází vystřízlivění a vyvstává řada otázek. Opravdu chceme při hraní držet natažené ruce s imaginárním volantem a poskakovat jako šílení? Pokud si do klína položíme gamepad, dokážeme jezdit několik hodin. Zkuste si však natáhnout ruce před sebe a mávat s nimi ve vzduchu – za chvíli vás začnou pobolívat svaly, což brzy přejde v nepříjemné pálení a křeče. Skutečně si takto představujeme zážitek z nejnovější závodní hry?

Project Natal se tak zatím jeví pouze jako revoluční ovládač pro společenské hříčky příležitostných (casual) hráčů, což jejich hardcore kolegy jistě nepotěší. Stane se snad z Xbox 360 další Wii se záplavou miniher a trestuhodným nedostatkem plnohodnotných titulů? Alex Kipman, projektový ředitel Natalu, se v rozhovoru pro internetový magazín Eurogamer dušuje, že k takové situaci rozhodně nedojde: „Chystáme hry, jež jsou speciálně určené pro Natal, nikoli pouze arkády, ale skutečné, hardcore, tříáčkové tituly.“

Měli bychom se však dočkat i hybridních kousků, jež budou fungovat jak s klasickým gamepadem, tak i bez ovládače přes Project Natal. „Představte si first person akci, ve které sice používám ovládač, ale pro rozhlížení a nahlížení za roh využívám pouze Natal,“ pokračuje Kipman. Zní to sice hezky, ale dost dobře si nedokážeme představit, jak velkou úhlopříčku by musel mít televizor, aby nám tento způsob hry připadal dostatečně přirozený a nebyl spíše na obtíž.

Alex Kipman ovšem dále vyzdvihuje tu největší sílu Natalu, která tkví právě v intuitivním ovládání. Pro mnohé uživatele představuje manipulace s klasickým gamepadem skutečně velký problém, který je ve výsledku překážkou samotného hraní. „Zatímco hardcore hráč jako já si zahraje s klasickým ovládačem, běžný uživatel vedle mě si tu samou hru vychutná díky Natalu,“ dodává Kipman.

Pro slavného designéra Petera Molyneuxe je Project Natal obrovským krokem kupředu, který dá vzniknout zcela novým herním žánrům: „Nepočítejte s klasickými hrami na hrdiny, realtimovými strategiemi, akcemi nebo sportovními tituly. Project Natal není pouze pohybovým ovládačem – Natal vás vidí, poznává i slyší a já jakožto designér musím znovu začít chodit do školy.“ Otázkou však zatím zůstává, kdy a v jaké podobě se Project Natal nakonec dostane k samotným hráčům.

Na letošním veletrhu Electronic Entertainment Expo si jej na vlastní kůži vyzkoušeli vybraní novináři a potvrdili, že funguje znamenitě. Microsoft však zatím oficiálně neoznámil, kdy přesně by mělo dojít ke kýženému spuštění. Je všeobecně známo, že letos se tak nestane a v příštím roce se již spekuluje o podzimu, kdy by se společně se samotným Natalem mohla objevit i nová verze konzole Xbox 360 s integrovaným Project Natal, nikoli však ve smyslu další generace Xboxu.

Vypadá to, že starý dobrý joystick už má odslouženo.

Pohybové paličky od Sony

Kromě Microsoftu se na E3 2009 pochlubila novým systémem ovládání i společnost Sony Computer Entertainment, ale samotná prezentace v rámci tiskové konference byla šitá horkou jehlou. Akce Sony se konala den po konferenci Microsoftu, a vše tedy nasvědčuje tomu, že Sony nejspíše neměla prezentaci technologického dema původně v plánu a pouze reagovala na drtivý útok Microsoftu. Na rozdíl od své konkurence však zveřejnila termín vydání, plánovaný na jaro 2010, který by s přivřením obou očí snad mohl být realizovatelný. Zbrusu nový pohybový ovládač předvedl sám dr. Richard Marx, který se již dříve podepsal pod oblíbené kamerky EyeToy a PlayStation Eye.

Prototyp nového pohybového ovládače, který zatím postrádá název, vypadá jako palička s barevnou bambulí a spolupracuje s PlayStation Eye. Kamera ovládač detekuje a v televizoru jej dokáže proměnit takřka v cokoli, od štětce přes tenisovou raketu až po pistoli či světelný bič. Pohyby jsou s přesností na centimetry přenášeny na obrazovku a díky této citlivosti lze s novým ovládačem třeba i kreslit či psát.

Mnohem zajímavější je každopádně skutečnost, že systém podporuje dva ovládače najednou (maximálně čtyři v případě dvou hráčů) a pomocí PlayStation Eye je využívá třeba k natahování tětivy luku nebo současné manipulaci s mečem a štítem, což vypadá velmi lákavě, a především použitelně pro plnohodnotné hry. Nový pohybový ovládač od Sony je navíc, na rozdíl od Wii Remote, detekován v plném 3D prostoru, a to i při pohybu dopředu a dozadu, kdy si u „Wiimotu“ vystačíte s pouhou razancí mávnutí. Shigeru Miyamoto, slavný designér a tvůrce legendárního instalatéra Maria, navíc podtrhuje důležitost samotného uchopení ovládače, který Project Natal jako takový postrádá.

„Neumím si představit, že bych jako vývojář dokázal vytvořit skutečně interaktivní zážitek bez toho, aby hráči něco drželi v ruce,“ dodává Miyamoto a kromě podpory Sony si tak pochopitelně přihřívá i vlastní polívčičku s Wii. Je to však skutečně tak velký problém, když hlavní odezva od gamepadu směrem k uživateli stále spočívá pouze ve vibracích? Během následujících měsíců se o nových způsobech ovládání v podání Microsoftu a Sony určitě dozvíme více a uděláme si mnohem lepší obrázek, kam budou směřovat další herní tituly.

Samotné ovládače jsou hráčům k ničemu, ale pokud vývojáři dokážou naplno využít jejich potenciál a doprovodí je hrami šitými na míru, v ringu bude jistě volné místo pro všechny. A co na to Nintendo? To si dále spokojeně mne ručičky a těží z vlastního pohybového ovládače, který hráčům nabízí neotřelý zážitek již pár let. Necháme se překvapit, zda se napřesrok dočkáme třeba i nové verze Wii, která by nabídla audiovizuální hody srovnatelné s konkurencí. V této oblasti má totiž co dohánět naopak zase Nintendo.

Natal z Izraele

Natal z Izraele

Technologie pro zachycování pohybu pomocí kamer jsou ve vývoji již od sedmdesátých let minulého století, ale donedávna se lidé spoléhali především na speciální značkovače, umístěné po těle snímané osoby. Bez značek se tedy jako první obešla až společnost Organic Motion. Herec je v tomto případě snímán čtrnácti okolními kamerami a do počítače se v reálném čase přenáší 3D model jeho těla. Na začátku loňského roku předvedla izraelská firma 3DV Systems v rámci výstavy Consumer Electronics Show v Las Vegas technologii zvanou ZCam.

Zařízení obsahovalo speciální infračervenou kameru i plnobarevnou kameru pro rozpoznávání textur a barev a přenášelo pohyby člověka v 60 snímcích za sekundu. Letos v únoru pak Microsoft koupil 3DV Systems a Project Natal tak ve výsledku vznikl i díky technologii ZCam. Andrew Tschesnok z vedení Organic Motion nicméně zdůrazňuje, že nevýhodou Natalu je prostý fakt, že nedokáže rozeznat, co se děje za hráčem. Skutečnou revolucí tak podle něj budou až multikamerové systémy, chytře zabudované v reproduktorech rozmístěných po místnosti.

Milo & Kate

Seznamte se s desetiletým chlapcem jménem Milo, který přišel na svět ve vývojářském týmu Lionhead Studios, a Peter Molyneux jej jako nový kreativní ředitel Microsoft Game Studios představil na E3 2009. Jde o nový druh NPC (non-player character), který by díky Natalu mohl postupem času zcela komunikovat s hráčem a dosud nevídaným způsobem jej vtáhnout do virtuálního světa. Milo je ve spojení s Natalem vyvíjen v Lionhead Studios od loňského prosince, ale do té doby na něm tým Petera Molyneuxe pracoval jako na utajovaném projektu Dimitri.

V rámci prezentace na letošní Electronic Entertainment Expo komunikoval Milo s hráčkou Claire velmi přirozeně, ale sám Molyneux přiznává, že demo bylo speciálně navrženo tak, aby budilo podobný dojem. Novináři si mohli ověřit, že chlapec dokáže podle tónu hlasu rozeznat, zda mu vyprávíte vtip, a dokonce pozná, jakou barvu oblečení máte na sobě. V demoverzi Milo uměl zhruba 500 slov, ale v Lionhead Studios dosud nevyřešili hlavní problém – aby všem slovům skutečně porozuměl. O fantastickém světě malého virtuálního klučiny ale v budoucnu ještě hodně uslyšíme a jistě se seznámíme i s jeho roztomilou fenkou Kate. Více na http://tinyurl.com/milo-kate

Microsoft

Microsoft Project Natal

Project Natal pro Xbox 360 se obejde bez jakéhokoli ovládače a snímá samotné pohyby těla jednoho či více hráčů. Vestavěná kamera si poradí s běžnými pohyby i speciálními gesty a širokospektré mikrofony mohou sloužit k hlasové „komunikaci“ s uživatelem. Nová technologie Microsoftu se zatím jeví jako ideální pro arkádové hříčky.


Sony

projekt Sony

Nové ovládače (v protypu svítící „paličky“) jsou snímány pomocí staré známé kamerky PlayStation Eye, která jejich pohyb přenáší do konzole PlayStation 3 a umožňuje hráčům precizně manipulovat s množstvím virtuálních předmětů. Právě pohyby dopředu a dozadu překonávají možnosti ovladače Wii Remote a umožňují věrnější herní zážitek.



Chcete ovládat hry pouhými pohyby, nebo máte raději klasické ovládače? Hlasovat v anketě můžete zde.

Nejčtenější