Shark audi

PETR TOMEK  ZDENĚK ODEHNAL  |  Auta
shark

Bohužel je jisté, že nad našimi silnicemi létající Audi nikdy nepotkáme. Právě tak je ale jisté, že Desire Design Competition vyhrál Kazim Doku plným právem.

jako sen

Teprve 26letý turecký designér Kazim Doku, už získal tři mezinárodní ocenění. Tentokrát se při navrhování automobilu budoucnosti pro soutěž Desire Design Competition, sponzorovanou Audi a milánskou designérskou školou Domus Academy, nechal inspirovat motocykly a letadly. Levitující automobil Audi Shark nepotřebuje silnice. Ani na pečlivě opatrovaném záhonu po jeho průjezdu nezůstane ani stopa.

bez kol

Velkým problémem současných automobilů je povrch, po kterém jezdí. Na dláždění nebo na vrstvě čerstvého sněhu není nesnadné přejít do smyku a ztratit kontrolu nad vozidlem. Kromě toho se pneumatiky neustále obrušují a je potřeba je přizpůsobovat různému povrchu. S tím vším se Kazim Doku vyrovnal jednoduše – Audi Shark totiž žádná kola (a tedy ani pneumatiky) mít nebude. Podle slov svého tvůrce bude nabízet „vysokou bezpečnost a silné prožitky“.

ve stíhačce

Audi Shark nemá vlastně žádné dveře. Namísto toho se kokpit odklápí vpřed podobně jako u některých malých sportovních letadel. Prosklenou část tvoří jediné vypouklé elipsovité okno, které díky vodoodpudivé úpravě nepotřebuje žádné stěrače.

místo pro dva

V kokpitu je místo pro řidiče a spolujezdce. Sedadla jsou velmi nízká, takže oba při jízdě téměř leží. Protože je ale Audi Shark určeno pro rychlou jízdu nejen nad silnicí, ale i nad terénem, mají sedadla také středové opěrky pro nohy, jichž se mohou oba jezdci přidržovat koleny v prudkých zatáčkách, při strmém klesání nebo stoupání.

řízení

Ovládání má Audi Shark vskutku minimalistické. Volant nahradila dvě táhla, která už jen tvarem naznačují, z čeho se vyvinula. Na modře osvětleném kruhovém displeji mezi nimi se promítají potřebná data z palubního počítače.

shark

karoserie

Konstrukce vozidla je navržena s maximálním důrazem na aerodynamiku. Připomíná spíše letadlo nebo rychlý člun.

ploutvička a diody

Ploutvička pod zádí automobilu dává vozidlu trochu „podvodní“ vzhled, ve skutečnosti se jedná o kormidlo pro řízení ve vysokých rychlostech. Přední i zadní světla mají podobu průhledných trubic se zabudovanými LED diodami. Zadní světla mohou ve funkci směrovek naznačovat směr další jízdy sérií postupných záblesků.

Nejčtenější