Saab 9-X Air

ZDENĚK ODEHNAL  |  Auta
Saab 9-X Air

Sportovní kabriolet budoucnosti

Automobilka Saab zveřejnila na nedávném autosalonu ve Frankfurtu nad Mohanem svou představu o otevřeném sportovním voze pro příští léta. V konceptu nazvaném Saab 9-X Air skloubila mnoho technických a technologických fines: od sofistikovaného střešního systému Canopy Top přes vnitřní výbavu s barevnými displeji až po ekologicky ohleduplnou a přitom navýsost výkonnou pohonnou soustavu BioHybrid.

Saab 9-X Air

Kompaktní tvary

Z hlediska stylingu studie Saab 9-X Air o délce 4,43 m úzce navazuje na svého sourozence 9-X BioHybrid, jenž se představil počátkem letošního roku na autosalonu v Detroitu. Konkrétně tedy po tomto kupé zdědil velmi kompaktní dvoudveřovou karoserii s koncepcí s „koly v každém rohu“.

Přední partii tradičně zdobí nepřehlédnutelně velká maska chladiče s moderní osvětlovací technikou, naopak záď působí spartánsky. Avšak i tam je možno najít pozoruhodnost – skupinové svítilny soustředěné do úzkého pruhu z LED diod.

Saab 9-X Air

Klasická textilní střecha

Automobilka Saab je mezi výrobci otevřených vozů považována za jednoho z průkopníků. A právě studií 9-X Air světu připomněla jedno výročí: čtvrtstoletí od premiéry jejího konceptu kabrioletu. Nejnovější přírůstek do této rodiny se může pochlubit unikátním patentovaným střešním systémem Canopy Top se samočinným ovládáním. Je zajímavé, že severský výrobce v něm využil na střechu textilní materiály a nikoliv kovové segmenty, jak je dnes obvyklé. Mezi klady tohoto řešení patří úspora hmotnosti i prostoru pro uložení složené střechy v zavazadelníku. Ten je tedy dostatečně velký na to, aby pojal například dva vaky s golfovým náčiním.

Za pozornost dále stojí velmi skloněné čelní sklo, na které navazuje celistvá „ohrádka“ z bočních oken.

V interiéru 3D displeje

Ani čtyřsedadlový interiér kabrioletu Saab 9-X Air není nudný. Předně mu vládnou zeleně podsvícené grafické 3D displeje, na kterých řidič získá všechny podstatné informace o jízdě. Ve výbavě studie dále nechybí ani navigační, komunikační a zábavní systém s technologií Bluetooth, jenž připravila firma Sony Ericsson. A konečně, pán volantu jistě uvítá kamerovou soustavu, která „hlídá“ okolí automobilu.

Saab 9-X Air

Biopalivo je čistější

K pohonu svého konceptu kabrioletu využila automobilka Saab systém BioHybrid, jenž představila v již zmíněné studii sportovního kupé Saab 9-X. Jeho základem je přeplňovaný motor BioPower na palivo E85. To tvoří z 85 procent bioetanol, zbytek připadá na benzin. Použití této směsi, která proti tradičnímu benzinu vyvíjí méně škodlivin ve výfukových plynech, neznamená žádný ústupek co do výkonnosti. Uvedený agregát totiž poskytuje úctyhodný výkon 147 kW (200 k), byť jeho zdvihový objem činí překvapivě jen 1,4 l. Koncept Saab 9-X Air s ním dokáže zrychlit z klidu na 100 km/h během pouhých 8,1 sekundy. Pomáhá mu přitom další komponent systému BioHybrid: generátor a zároveň elektromotor s napájením z lithium-iontových akumulátorů, jenž nahradil obvyklý alternátor.

Nejčtenější