Rinspeed iChange

ZDENĚK ODEHNAL  |  Auta
Rinspeed iChange

Žádný louda

O pohon iChange se stará elektromotor o výkonu 150 kW a největším točivém momentu 350 N.m, vyvinutý firmou Siemens a napájený dvojicí lithium-iontových akumulátorů. Jeden je určen pro krátké jízdy do 80 km, ten druhý pak pro cestování na dlouhé vzdálenosti. Koncept přitom není s největší rychlostí až 220 km/h a zrychlením z klidu na 100 km/h během pouhých 4,2 sekundy žádný louda. Zásluhu na tom má též sofistikovaná šestistupňová převodovka, převzatá z rallye vozu Subaru Impreza WRC, přes kterou elektromotor roztáčí zadní kola iChange.

Snadná proměna

Automobil pro dva nebo čtyři členy posádky Frank Rinderknecht vyvinul již v roce 2002 v podobě konceptu Presto s „natahovací“ karoserií. U studie iChange šel ale jinou cestou. Její interiér, jenž je pro dosažení co nejlepší aerodynamiky vozu poněkud stísněný, je opatřen trojicí pevných sedadel v uspořádání 1+2. Řidič sedí vpředu uprostřed a konverze z jedno- na třímístné uspořádání se děje pouhým nadzdvihnutím kapkovitě tvarované střechy a zádě karoserie. Proměnu, která trvá jen několik sekund, zajistí po stisknutí příslušného tlačítka elektromechanismus.

Vstup shora

Jak je patrné na první pohled, nejnovější koncept značky Rinspeed nemá dveře. Také to je „aerodynamická“ daň. Přístup do kabiny pak umožňuje dopředu výklopná střecha, která má navíc solární panely pro napájení klimatizace.

Rinspeed iChange

Ovládání mobilem

Koncept iChange budí pozornost také nevšedním čalouněním interiéru upravenou čistou vlnou. A co víc, otevírá se a zamyká mobilem Apple iPhone, kterým se ovládají další funkce automobilu. Součástí výbavy je též inteligentní zábavní a navigační systém od firmy Harman/Kardon, jenž dokáže stanovit energeticky optimální trasu jízdy.

Aerodynamika a kompozity

Koncept iChange měří na délku téměř 4,3 metru, ale jeho výška přesahuje jen o něco málo jeden metr. To mu společně s oblým tvarováním „kabátu“ dává výborné aerodynamické vlastnosti. Karoserie od firmy Esoro je navíc vyrobena z kompozitu, takže se v porovnání s tou klasickou kovovou vyznačuje menší hmotností. Právě tyto faktory podle Franka Rinderknechta určují, kolik energie automobil při jízdě spotřebuje.

Pro jednoho i pro tři

Švýcarské návrhářské studio Rinspeed osvěžuje již od počátku devadesátých let autosalon v Ženevě vskutku neotřelými studiemi automobilů budoucnosti. Letos se v expozici zaskvěl koncept iChange, jenž zhmotnil vizi zakladatele a zároveň šéfa studia Franka Rinderknechta o ekologickém, sportovním a zároveň i praktickém vozidlu. To se nechlubí jen elektrickým pohonem, tedy bez škodlivých výfukových emisí. Jeho devízou je rovněž perfektně propracovaná aerodynamika karoserie. Nejpozoruhodnější je ale možnost snadné a rychlé konverze z jednosedadlovky na třímístný vůz. V prvním provedení představuje iChange dynamický monopost, v tom druhém pak praktičtější dopravní prostředek.

Nejčtenější