Proč si myslíme, že naše auto bude na silnici lépe „sedět“ na pneumatikách širokých než na úzkých?

PhDr. Jaromír Ondráček  |  
pneumatika

…když nás ve škole učili, že tření nezávisí na velikosti styčné plochy? (Pan učitel před námi tahal siloměrem kvádřík. Jednou ho stavěl na výšku, podruhé na šířku, potřetí na zbylou stranu a pořád tahal stejnou silou. Proč si tedy myslíme, že nám auto v zatáčce lépe udrží tření na širších pneumatikách? Proč si myslíme, že bychom zabrzdili obtížněji na pneumatikách úzkých?)

Není vždy pravdou, že auto na širokých gumách lépe „sedí“ než na úzkých – zvlášť za mokra je efekt zcela opačný, na širokých pneumatikách auto „plave“. Velikost styčné plochy není ve většině případů opravdu rozhodující, ale u materiálu, jako je guma, který vykazuje elastickou a plastickou deformaci, to nemusí platit výlučně. Guma se při brzdění zahřívá (až taví), a tím se lepí na povrch vozovky, a to právě zajišťuje potřebný odpor. Zanedbávat nemůžeme ani vzorek pneumatiky, který tření výrazně zvyšuje.

Nejčtenější