Převleky housenek

|

Převleky HOUSENEK

housenka

Housenky východoasijského otakárka Papilio xuthus se uchylují k velmi důmyslnému maskování.Pokožka housenky je ozdobena hnědými a bílými skvrnami. I bedlivý pozorovatel si ji snadno splete s ptačím trusem. Housenky rychle rostou a maskovací kabátek je jim brzy těsný. Housenka se proto opakovaně převléká do nové pokožky, která je zpočátku měkká a dovoluje jí růst. Housenky otakárka Papilio xuthus se čtyřikrát objeví v hnědo- bílém maskovacím kabátě připomínajícím ptačí trus.

Popáté už jsou ale tak velké, že by jim jejich převlek nikdo neuvěřil. Ze staré hnědo-bílé pokožky tentokrát vylezou se zeleným „nátěrem“, který jim dovolí dokonale splynout s okolní vegetací. Japonští vědci Ryo Futahashi a Haruhiko Fujiwara z univerzity v Tokiu odhalili molekulární mechanismy, které jsou za převlek maskovacího kabátu housenek Papilio xuthus zodpovědné.Zjistili, že klíčovou roli sehrává tzv. juvenilní hormon, který je nezbytný pro vývoj larev hmyzu, tedy i housenek motýlů.

„Není vůbec pravděpodobné, že člověk někdy dokáže vykřesat z atomu nějakou energii. Zbrklá představa využití atomové energie jako náhrady za vyčerpané zásoby uhlí je zcela nevědeckou utopií, dětinskou představou.“ Robert Millikan nositel Nobelovy ceny za fyziku, 1928