Přehlédli jsme život na Marsu?

R.Honzák  |  Věda
Sonda na Marsu

Žádná ze sond, jež jsme vyslali na Mars pátrat po mimozemských formách života, zatím neuspěla. Nenarazily dokonce ani na základní stavební kameny života – organické sloučeniny. Ty by však na „rudé planetě“ neměly chybět. Na povrch Marsu dopadlo bezpočtu komet a asteroidů, které organické sloučeniny obsahují. Jak to, že jsme je nenašli? Podle vědců z americké NASA za to může nevhodný typ testů.

Sonda zahřeje vzorky martské půdy na vysokou teplotu a rozborům podrobí vzniklé „páry“. Na Zemi by to fungovalo dokonale a v půdě bychom našli například stopy po bílkovinách z buněk půdních mikrobů. Martská půda však obsahuje velké množství tzv. perchlorátů. Při vyšších teplotách potřebných pro analýzy uvolňují perchloráty značné množství kyslíku, který reaguje s jakoukoli organickou látkou a sežehne ji. Sondy, které jsme poslali pátrat po životě na Marsu, mohly nabrat se vzorky pro analýzu dokonce i živé bakterie nebo jejich zbytky. Vzápětí jim však uspořádaly perchlorátovou kremaci a analýzy vyšly naprázdno.