Prasečí srdce předělané na lidské

M. Tůma  |
prasata

Vědci zkoušejí postupy, které by jim dovolily vypěstovat náhradní orgán z pacientových buněk. V poslední době slaví významné úspěchy. Zbavili prasečí srdce všech buněk, aby z něj zbyla jen síť bílkovinných vláken, která drží buňky orgánu pohromadě. Na toto „lešení“ nasadili buňky ze srdce člověka. První pokusy naznačují, že lidské buňky nejsou vybíravé a jsou s to narůst i na prasečích bílkovinách. Kam by mohly podobné pokusy vést, naznačují výsledky výzkumu amerických vědců, kteří už tímto postupem vypěstovali v laboratoři nové srdce potkana.

To napojili na umělý krevní oběh a donutili je tepat v laboratorních podmínkách. Takto vyrobená srdce obstála i při zkoušce v potkaním těle. Vědci voperovali laboratorně vypěstovaný orgán na tepny a cévy v břiše potkana a nechali jej pracovat vedle vlastního srdce zvířete. Umělé srdce vydrželo a potkan je dobře snášel. Nyní se vědci chystají na skutečnou zkoušku ohněm, kterou představuje plná náhrada srdce potkana laboratorně vypěstovaným orgánem.