Pod proudem

Dan Přibáň  |  Technika
pod proudem

Elektromobily se vrátily do pozice, kde byly na začátku minulého století. Na místo velkého konkurenta spalovacích motorů.Otočil jsem plynovou rukojetí, motor zabublal/zařval/ zaječel, jedno/dvou/doplň válec rozezněl výfuk/y a stroj vyrazil/se vrhl vpřed… A jéje! Takhle už to nepůjde.Osvědčená šablona „Test snadno a rychle“ přestala stačit. Po mnoha letech nadvlády spalovacích motorů je změna na dosah. Před námi stojící motocykl bzučí, nemá ani jeden válec a výfuk u něj také nenajdete. Je to čistokrevný elektromobil a musíme říci, že díky elektřině má i při malém výkonu obdivuhodné vlastnosti. Jmenuje se Quantya Track, což je sice trochu nezapamatovatelné, ale jízda na této motorce se vám dostatečně vryje do paměti, takže časem to zvláštní slovo jaktojenbylo na Q, nezapomenete. Navíc se její sestra, která disponuje na rozdíl od ryze sportovní verze Track schválením pro jízdu po pozemních komunikacích (má světla, blinkry atd.), jmenuje hezky jednoduše italsky Strada.Jejich jízdní vlastnosti jsou ale takřka stejné a dají se shrnout do jedné věty – pro město ideální (a doplnit poznámkou: dostupná zásuvka nutná).

Motorka na baterky

Krouticí moment motoru o nevelkém výkonu 12 kW je masivní už od začátku, akcelerace je tedy skvělá. Je to takový odpich, že Strada má na řídítkách přepínač pro pomalou jízdu. Pro opatrné projíždění kolonami nezbytná věc. Za plyn (nebo začneme říkat za tyristor?) stačí něžně vzít a lehounká 83kg motorka vystřelí vpřed. Pocit z jízdy na ní se mnohem více blíží sjezdu na horském kole. Je to i díky umístění všeho potřebného do těžiště.Tím vším potřebným myslíme hlavně 40Ah „nádrž“, tedy balík lithium-polymerových článků, jež udrží stroj v chodu až 180 minut. Výsledkem praktického testu byl dojezd 50 km na plný plyn.

Obě Quantye jako sportovní náčiní energii nerekuperují, takže je potřeba myslet na pravidelné „tankování“ baterií. Na 80 % je dobijete za něco přes hodinu, na 100 % za necelé dvě. Pod bateriemi pak dlí pohonná jednotka, jednoduchost sama. Axiální elektromotor má přímo na ose, bez převodovky, připojen primární převod řemenem, na který navazuje sekundární řetězový převod.Jednoduché je i ovládání. Jako na skútru – obě brzdy na řídítkách a plynová rukojeť (plus u Strady zmíněný zpomalovací přepínač).

V sedle elektrocyklu

Přidáte plyn, tedy pardon proud, a letíte vpřed. Byť Quantya vypadá jako vozidlo pro mistry motokrosu, zvládl ji bez problémů i úplný motocyklový začátečník, který na ní dokonce po chvíli ani neseděl jako vosa na bonbonu.Středně pokročilého už lehounký stroj s kotoučovými brzdami na obou kolech láká ke sjíždění schodišť. Tedy ke kouskům, na které si troufá na kole, nikoli však na motorce.Teď už zbývá jen doufat, že se bude švýcarskému výrobci dařit a cena přestane tancovat na číslovce 200 000 korun a spadne tam, kam by díky úžasné jednoduchosti konstrukce mohla. Na druhou stranu je potřeba vzít v potaz, že motocykl je vyráběn z kvalitních komponent přímo v zemi fialové krávy a jako první evropská vlaštovka má právo na exkluzivitu. O obě Quantye je zájem, takže zatím není důvod zlevňovat. Snad bude impulzem ke snížení ceny velkosériová výroba, a ne čínské kopie.

Quantya Track Maximální rychlost: 70 km/h Max. doba jízdy: 180 min Baterie: lithium-polymerové 48 V, 40 Ah Počet nabití: 1000 Motor: elektrický axiální Max. výkon: 12 kW Max. toč. moment: 31,5 Nm Hmotnost: 83 kg Rozvor: 1310 mm

Plusy: skvělé ovládání, pružný motor, zrychlení Minusy: vysoká cena Cena: 223 720 Kč Hodnocení:***** Web: www.quantya.cz

Nejčtenější