Pár slov úvodem

Dan Přibáň  |  
Dan Přibáň

Po mnoho staletí jsme neměli pořádné léky, zato jsme měli skvělé rituály. Teď máme skvělé léky, ale pořádné uzdravovací rituály žádné. Přitom na umění šamanů, kořenářů, léčitelů něco je. Jenže současní lékaři na prastaré postupy moc nedají. Nelze se jim ani divit. Halekající doktor tančící s kostí v nose kolem pacienta by si moc důvěry nezískal.

Na druhou stranu, poslední výzkumy ukazují, že když postaví své zaříkávání na vědě, uspěje (více v článku na straně 30). Ovšem jen málo lékařů to dělá. Zato se vědy chytili novodobí mastičkáři. A umějí to. Moderní marketing a reklama má tak k placebu mnohem blíže než ti, kterým by mělo náležet, tedy lékaři. Je to jednoduché. Vezmete malou, divnou lahvičku, dáte do ní cosi poměrně zdravého, pojmenujete to vědecky (ideálně jménem, které sami vymyslíte, aby se po vás nemohla vědecká obec vozit) a začnete lidem reklamou „hustit“ do hlavy výjimečné vlastnosti svého díla. Co na tom, že stejné účinky má věc podobná, ale obyčejnější a levnější…

Nabízí se nečekaná otázka, zda tento marketingový tah pacientovi náhodou skutečně nepomáhá. Podle posledních studií překvapivě ano. Habaďůra, kterou na nás firmy hrají, aby vydělaly víc peněz, může mít nakonec blahodárné účinky na zdraví. Sice jako vedlejší efekt, ale může. Dražší lék funguje lépe než levný, zdůraznění jeho skvělého účinku na krabičce jeho účinek skutečně vylepšuje a nějaká ta historka opírající se o vědu (magie už nefrčí) pak dodá tolik potřebnou důvěru. Kdo by byl řekl, že švindl zaštiťující se výzkumem a laboratořemi sám o sobě léčí…

Nejčtenější