Osprey konečně v boji

Z. ODEHNAL  |  
konvertoplán

Od loňského podzimu se první sériově vyráběný konvertoplán na světě, americký V-22 Osprey, účastní bojových akcí.Konvertoplán V-22 Osprey vzešel z programu JVX (Joint Vertical Take-off /Landing Experimental), jenž ministerstvo obrany USA posvětilo v červnu 1982. Jde tedy o jeden z nejrozsáhlejších projektů nejen amerických ozbrojených sil, ale i ve světovém měřítku. Osprey je nesporně unikátní: vzlétá a přistává svisle jako vrtulník, ale na rozdíl od něj je schopen dosahovat téměř dvojnásobné maximální rychlosti.

Konkrétně je to 509 km/h, ale ani ta cestovní není nijak nízká – činí 396 km/ h. Cesta ke světově prvnímu sériově vyráběnému konvertoplánu však byla trnitá, ačkoli pro jeho vývoj spojili síly hned dva přední letečtí výrobci v USA: Bell a Boeing. První prototyp absolvoval zálet 19. března 1989. Letové zkoušky a úpravy konstrukce však zabraly dalších šestnáct let, než mohl Pentagon povolit plnou sériovou výrobu tohoto konvertoplánu.Osprey projevily zájem tři složky amerických ozbrojených sil.Letectvo US Air Force (USAF) zařadí do stavu padesát strojů CV-22A pro dopravu vojáků či nákladu a CV-22B pro potřeby speciálních jednotek.Námořnictvu US Navy jsou vyhrazeny finanční fondy na 48 kusů transportní a záchranné verze MV-22B.

Proti vrtulníkům vyniká Osprey rychlostí.

Největším uživatelem se ale stane námořní pěchota US Marine Corps (USMC), která si pořídí 360 exemplářů MV-22B pro transportní účely. A právě tato složka vyslala jako první do boje svých deset strojů Osprey z perutě VMM-263, přezdívané hromová kuřata. Konvertoplány se z mateřské základny New River v americké Severní Karolíně přesunuly na palubě dokového výsadkového plavidla USS Wasp do Rudého moře, odkud přes Saúdskou Arábii a Jordánsko přeletěly v neděli 7. října 2007 na bázi al-Asad na západě Iráku. Přelet se ale neobešel bez komplikací. Jeden ze strojů musel v Jordánsku pro technickou závadu nouzově přistát a počkat na opravu.Desítka konvertoplánů MV-22B Osprey s nosností více než 6,8 tuny a tzv.bojovým poloměrem 690 km slouží na irácké půdě především k transportu materiálu. Podrobnosti však námořní pěchota zatím z bezpečnostních důvodů úzkostlivě tají. Není divu, vždyť se průměrná cena jednoho stroje vyšplhala až na 110 milionů dolarů.A iráčtí povstalci disponují přenosnými řízenými raketami, které již hodně potrápily pomalé vrtulníky amerických expedičních sil. V této souvislosti by Osprey měl plně předvést své přednosti.

Nejčtenější