Obrněné vozidlo WildCat

J. CHVÁLA  Z. ODEHNAL  |  
tatra

Izraelský obrněný transportér WildCat jako první na světě odolá i zásahu pancéřovky RPG-7.Bojové zkušenosti jednotek NATO z Iráku a Afghánistánu hovoří jasně: klasická pásová i kolová obrněná vozidla jsou zejména při operacích v městech příliš neohrabaná a zranitelná. Jejich pořizovací cena není právě malá, a tak je na pováženou riskovat jejich zničení. Největším nepřítelem spojeneckých obrněnců jsou pancéřovky RPG-7 sovětské provenience v rukou tamních povstalců, hodně ztrát způsobují miny i improvizované nálože trhavin. Proto se nemálo výrobců na světě zabývá vývojem nových pancéřovaných vozidel, která se kromě maximální odolnosti budou vyznačovat i příznivou cenou. Toho si byla vědoma i izraelská zbrojovka IMI, když zahájila vývoj koncepčně nového kolového obrněného transportéru WildCat.

Jeho podvozek pochází z nákladních vozů Tatra 4×4. Vozidlo o celkové hmotnosti 15 t pohání turbodiesel Cummins ISLe+325 o výkonu 239 kW (321 k) se šestistupňovou samočinnou převodovkou Allison 3066P. Korba obrněnce WildCat je svařovaná poloskořepina. Její interiér, přístupný z boků a zádi, poskytuje dostatek místa třem členům posádky a osmi vojákům s plnou výzbrojí. Pokročilé modulové pancéřování od firmy IMI, příhodně nazvané Iron Wall, zahrnuje soupravy pancéřování, kterými lze příď a boky transportéru zodolnit podle aktuální potřeby ve třech stupních. Ten základní chrání posádku proti střelám z ručních zbraní, další dva pak poskytují navíc ochranu před účinky výbuchu min i improvizovaných náloží. WildCat má být kromě výchozí varianty pro přepravu vojáků k dispozici též jako mobilní velitelské stanoviště i v průzkumné a hlídkové verzi. Vozidla pro poslední dvě uvedené role ponesou otočnou věž s kulometem či kanonem. Prototyp vozidla WildCat, označený Aplha, představila zbrojovka IMI na sklonku loňského roku.Podvozek Tatra 4×4 už prokázal své kvality.

Nejčtenější