Obří černé díry v raném vesmíru

MARTIN PETRÁSEK  |  Vesmír
planeta

Obří černé díry v raném vesmíru

Ve středu galaxií už v době jejich „mládí“ před 12 miliardami let existovaly gigantické černé díry. Astronomové jsou přesvědčeni, že většina (nebo spíše všechny) galaxií ve vesmíru obsahuje obří černé díry ve svých centrech. Nová pozorování pomocí radioteleskopu Submillimeter Array však nyní naznačují, že si tyto obří černé díry hověly v galaxiích už před 12 miliardami let, když byl vesmír starý pouhých 1,7 miliardy let a galaxie se teprve začínaly utvářet. Tento závěr vyplývá z objevu dvou srážejících se galaxií, které své supermasivní černé díry již mají.

Když byl objeven objekt 4C60.07, upoutal vědce jako jasný zdroj rádiového signálu. Tento konkrétní signál byl poměrně jasným vodítkem k závěru, že v centru galaxie se nachází kvasar – rychle rotující černá díra s mohutnými akrečními procesy postupně užírající galaxii zevnitř.

planety

Původně se mělo za to, že jde o jedinou galaxii obklopenou plynem, značící rození nových hvězd neuvěřitelnou rychlostí. Podle pozorování mělo vznikat až 5000 sluncí každý rok. Jenže nová pozorování pomocí systému osmi 6metrových radioteleskopů Submillimeter Array na Havaji odkrylo svým rozlišením celou oblast zcela jinak. Samotný zdroj 4C60.07 je starší klidnou galaxií, kde jsou již všechny hvězdy na hlavní posloupnosti a kousek od tohoto zdroje se nachází sourozenec této galaxie, dvojvaječné dvojče s bouřlivým stadiem vývoje mladých hvězd. A i u této galaxie byla potvrzena existence černé díry. Černé díry tak v té době musely být mnohem běžnější, než jsme si dříve mysleli.