Obloha v únoru

MARTIN PETRÁSEK  |  Vesmír
Obloha v únoru

V únoru nás oblohou provedou tři zajímavé objekty. Planeta Venuše, souhvězdí Orion a kometa, kterou možná zahlédneme i pouhým okem. Venuši známe pod jménem Večernice nebo Jitřenka, staří Řekové zase nazývali Venuši večer Hesperos anebo ráno Phosphortus. Důvodem je, že Venuše je vidět buď ráno před východem Slunce, nebo naopak těsně po jeho západu. V tuto dobu je však skutečně úchvatná.

Naprostou dominantou je již od konce roku 2008. Po západu Slunce ji nemůžete přehlédnout vysoko nad jihozápadním obzorem. 9. února 2009 dosáhne výšky 33° a nad obzorem se bude nacházet ještě téměř dvě hodiny po konci astronomického soumraku. Maximální jasnosti dosáhne 19. února –4,6 mag a na obloze se velikostí blíží rozlišovací schopnosti oka. I s malým kukátkem tedy Venuši spatříte v podobě srpečku. Krásně pozorovatelná bude až do začátku března.

Saturn pod Lvem

Pokud vám pohled na Venuši nebude stačit, můžete si jako přídavek zkusit najít planetu Saturn. Ta se do rozumné výšky nad obzor dostává až po deváté večer a najdete ji kousek pod souhvězdím Lva. Nad jižním obzorem kulminuje až kolem druhé hodiny ráno a vyžaduje tedy dostatek trpělivosti.

Noční Orion

Noční obloze zajisté vévodí souhvězdí Orion. Je na pozdní večerní obloze zřetelnou dominantou mezi souhvězdími. Využijte proto druhé poloviny února, kdy se Měsíc dostává do novu (25. února), a pokud to počasí dovolí, můžete sledovat Orion v celé jeho kráse. Malý dalekohled také neuškodí – zvláště pokud se zaměříte na mlhovinu M42, kterou najdete i pouhým okem jako mlhavý obláček pod Orionovým pásem.

Kometa Lulin

Překvapením roku pak asi bude zajímavá kometa C/2007 N3, kterou pro nás Čechy pojmenovali trochu nešťastně (podle tchajwanské observatoře, ve které byla objevena) „Lulin“. Kometa Lulin bude na hranici viditelnosti pouhým okem, malým dalekohledem nebo triedrem ji ale spatříte jistě. Nejjasnější by měla být 23. února, kdy se bude nacházet jen kousíček vlevo dole od planety Saturn. Ideální podmínky nastanou, až když vystoupí během noci výše nad obzor – to bude kolem druhé hodiny ráno.

Zajímavostí této komety je, že se prozatím ukazuje nejen s běžným chvostem, ale má také velmi jasný a zřetelný chvost gravitační neboli antichvost. Zatímco hlavní chvost komety směřuje vždy od Slunce, vzniká v důsledku působení slunečního větru, tak gravitační chvost směřuje ke Slunci. Je tvořen těmi částicemi, které k sobě Slunce přitahuje svou gravitací a zpravidla bývá zcela nepostřehnutelný. Nyní je tomu naopak, a antichvost je tak vidět na každém snímku komety.