Obloha v říjnu

MARTIN PETRÁSEK  |  Vesmír
Obloha v říjnu

Astronomická noc ukazuje nejen letní souhvězdí, ale také celou zimní plejádu. Venku sice ještě nemrzne, ale desítky minut s hlavou k obloze udělají své a teplota se zdá vždy minimálně o deset stupňů nižší, než ve skutečnosti je. Přesto je tento měsíc jedním z nejzajímavějších. Astronomická noc přichází brzy a zvečera tak můžeme pozorovat nejen letní souhvězdí – i když ta už mají namířeno k západu, ale také celou zimní plejádu. Záleží jen na naší vytrvalosti. S vhodným oblečením tak za dobrých podmínek vydržíte dlouho a odměnou vám bude daleko za půlnocí procházka souhvězdími, při kterých byste večer za zimních měsíců dozajista mrzli.

Pegas a srpek Venuše

V průběhu měsíce se nad západním obzorem objeví neobyčejně jasná Venuše. V malém dalekohledu ji dokonce možná spatříte jako srpek, na konci měsíce skoro jako půlměsíc. Bude nejjasnějším objektem noční oblohy hned po Měsíci. To ale jen na okraj.

Dnešní díl totiž budeme věnovat méně výrazným, ale neméně exotickým oblastem výhradně říjnové oblohy. Zvečera uvidíme ve směru na jih velký obdélník hvězd ze souhvězdí Pegase a pod ním, jako by bylo prázdno. Jenže to jen zdánlivě. Souhvězdí, o kterých bude dnes hlavně řeč, spojuje řecká mytologie.

Souhvězdí ryb

Na obloze Ryby poznáte jen s velkou trpělivostí. Je to sice rozlehlé souhvězdí, složené ale ze slabších hvězd. Jako vodítko pomůže kromě mapy to, že se obtáčí kolem Pegase až k Andromedě. Pod Pegasem se nachází jedna ryba, která je za ocas spojená provázkem hvězd s druhou rybou, která se skoro dotýká Andromedy právě kousek od místa, kde se nachází Velká galaxie v Andromedě M31.

Velryba

Pod Rybami se nachází ještě méně nápadné souhvězdí, které již najdeme jen kousíček nad jižním obzorem.

Je jím souhvězdí Velryby, mylně někdy označováno za největší souhvězdí oblohy (tím největším je Hydra). Je to vlastně celá změť hvězd na jih od souhvězdí Ryb a nalevo směrem k Býkovi. Velryba není klasickou velrybou, spíše by se hodilo pro latinské pojmenování použít výraz „rybí monstrum“. Podle mytologie představuje mořského obra Ketose, který byl Poseidonem seslán, aby pustošil Kéfeovo království za urážku jeho dcer královnou Kassiopeiou. Odtud pochází i latinské pojmenování Cetus. Jeden velmi zajímavý objekt toto souhvězdí má, jenže jej asi nespatříte pouhým okem. Alespoň teď v říjnu ne. Je jím proměnná hvězda, obří rudý obr Mira.

Mira Ceti byla totiž první hvězdou mimo supernovy, u kterých byla zjištěna změna jasnosti. To díky tomu, že během své periody 332 dní dokáže změnit svou jasnost až 1700krát. Svého maxima dosáhla letos 3. února a dalšího maxima dosáhne letos na silvestra.

Mira Ceti je pulzující proměnnou hvězdou, podle níž byla celá skupina hvězd nazvána „Miridy“. V době svého maxima je někdy jasná jako Polárka (až 2 mag), naopak v minimu je sotva zachytitelná dalekohledem a její jasnost klesá i pod 10 mag.

Tajemná Fomalhaut

Na říjnové obloze by nám neměla uniknout, pro Evropany v podstatě neznámá hvězda Fomalhaut neboli Tlama ryby. Nachází se v souhvězdí Jižní ryby a jak název napovídá, patří mezi hvězdy jižní oblohy. Jenže nyní je téměř ideální doba ji zahlédnout i u nás. V říjnu se dostává až 10° nad jižní obzor. A čím je zajímavá? Spolu s Regulem, Aldebaranem a Antarem patří k nejjasnějším tzv. královským hvězdám, které ve starověku symbolizovaly příchod nového ročního období. Je „jen“ 17. nejjasnější hvězdou oblohy, ale působí ne ní téměř mysticky. Je to jasná hvězda, která se z přízemního podzimního oparu vynoří jen za příznivých podmínek a budí dojem jižních krajů. Je to jedna z mála možností, jak nakouknout za okraj severní oblohy – k jižním sousedům.