Noční obloha v květnu a červnu

MARTIN PETRÁSEK  |  Vesmír
Noční obloha v květnu a červnu

Průvodce pro cestování prstem po obloze

Během května se stává dominantou jižní oblohy souhvězdí Pastýře. Přitom je na něm výrazná především jeho nejjasnější hvězda Arcturus. Okolí je jinak na hvězdy spíše pusté. To protože se svým pohledem koukáme „ven z naší Galaxie“. Pokud si však vezmeme k ruce nějaký větší dalekohled, můžeme v okolních souhvězdích najít velké množství galaxií. To pak budeme koukat do skutečného hlubokého vesmíru a jeho historie. Existuje několik pověstí o tom, jak se souhvězdí Pastýře dostalo na oblohu. Jisté je, že patří mezí původních 48 souhvězdí zavedených Ptolemaiem.

Jedna z nejpestřejších pověstí říká, že je za Pastýře považován Arkas, syn boha Dia a arkadské princezny Kallistó. Na oblohu se dostali Arkas a Kallistó společně, dohromady je svedla smutná náhoda. Když Hera zjistila, že Zeus dal arkadské princezně dceru Kallistó, proměnila ji Hera v medvědici. Jednou na medvědici ale v lese narazil Arkas. Pronásledoval ji a netušil, že to je jeho matka. Medvědice Kallistó se snažila před Arkasem schovat do chrámu, jenže Arkas tam za ní vběhl a zabil ji.Smrt na posvátném místě však vzbudila hněv bohů a Zeus, aby oba uchránil, umístil je poblíž sebe na oblohu. Arkase jako Pastýře a Kallistó jako Velkou medvědici.

Arcturus

Pastýř je na obloze dominantní díky tomu, že mu v patě vévodí třetí nejjasnější hvězda oblohy (kromě Slunce). Hvězda Arcturus je často zaměňována za planetu Mars, protože je na obloze velmi blízko ekliptiky, je podobně jasná a stejně zřetelně oranžová. Letos ale k záměně dojít nemůže, protože v tuto dobu Mars vidět není. Arcturus je rudým obrem s poměrně chladnou povrchovou teplotou okolo 4000 °C. Přitom má 26krát větší průměr a 114krát větší svítivost než Slunce. Po obloze se pohybuje velkou rychlostí – 2,28 obloukové sekundy/ rok. To proto, že jeho hvězdný pohyb je téměř kolmý a přitom je vzdálen pouze 36 světelných let. Aby zde bylo patrno spojení Pastýře s Velkou medvědicí, dostala tato hvězda právě jméno z řeckého slova Arktorous, což znamená strážce medvědice.

Vlasy Bereniky

Napravo od Arctura se nacházejí tři velmi slaboučké, avšak stejně jasné hvězdy, tvořící velmi nápadně pravý úhel. Pokud je dostatečně temná obloha, aby byly vidět, máte před sebou souhvězdí Vlasy Bereniky. Pod Vlasy Bereniky a Arcturem se pak rozkládá souhvězdí Panny s hvězdou, o které jsme se zmiňovali posledně – Spicou. Na pomezí souhvězdí Panny a Vlasy Bereniky se pak nachází největší koncentrace dalekohledem pozorovatelných galaxií roztodivných tvarů. V tom směru se totiž koukáme na tzv. „Kupu galaxií v Panně“. Naše Galaxie není součástí žádné kupy galaxií, patříme jen do tzv. místní skupiny galaxií. Nejbližší kupou k nám je právě kupa v Panně vzdálená 45 milionů světelných let.

Královo srdce

Náš astronavigátor již čtete více než rok, a tak bychom mohli konečně projít i některá zdánlivě tajemná zákoutí. Nad souhvězdím Vlasy Bereniky, v prostoru mezi Pastýřem a Velkou medvědicí, se nachází souhvězdí, které byste podle tvaru a hvězd nalezli jen těžko. Jsou jím Honící psi. V této oblasti lze najít poměrně snadno jedinou a nejjasnější hvězdu tohoto souhvězdí – Cor Caroli, v překladu „Srdce Karlovo“, což naznačuje, že nejen hvězda, ale i souhvězdí bude mladšího data. Hvězda se celým svým honosným jménem nazývá Cor Caroli Regis Martyris a jméno nese po anglickém králi Karlu I., který Anglii vládl v 17. století. Souhvězdí na oblohu „umístil“ Johannes Hevelius právě v 17. století. Mapa pro tento měsíc je kreslena pro období druhé poloviny května ve 22 hodin.