Noční obloha v dubnu a květnu

MARTIN PETRÁSEK  |  Vesmír
Noční obloha v dubnu a květnu

Večerní dubnové obloze dominuje po západu Slunce Velký vůz visící přímo v nadhlavníku. Nad jižním obzorem zase kraluje souhvězdí Lva, pod nímž svítí jasný a zřetelný Saturn. V tomto dílu se podíváme právě do okolí planety Saturn – na nenápadná souhvězdí u jižního obzoru. Nejdříve ale zkusíme najít prostým okem planetu Merkur, a když budeme mít štěstí, čeká nás i maximum méně známého meteorického roje Lyrid.

Meteorický roj je pás smetí po chvostu komety, která překřížila zemskou oběžnou dráhu někdy v dávné nebo blízké minulosti. Obsahuje převážně zrníčka prachu velikosti písku. Když pak na své pouti Země do tohoto pozůstatku narazí, shoří tyto částečky v atmosféře v podobě meteoru, nebo často a poeticky řečeno padající hvězdy. Vězte ale, že takových rojů je mnoho, jen letošní hvězdářská ročenka jich popisuje 79!

Lyridy

Právě Lyridy patří mezi ty zajímavější roje, které málokdy přinášejí překvapení. Zřídka sice dosahují velkých frekvencí, obvykle se drží kolem 10–15 meteorů za hodinu. Většina z nich je ale velmi jasných, a tak se jednoduše pozorují. Špička tohoto roje připadá letos na 22. dubna odpoledne, ale trvá několik hodin, takže hned zvečera po setmění oblohy bude ještě dobrá šance krásné padající hvězdy pozorovat.

V minulosti byla ale pozorována i velmi ostrá maxima s frekvencí 700 meteorů/hodinu (v roce 1803), ale takové případy jsou výjimečné. Když budete meteory pozorovat a zpětně zrekonstruujete jejich dráhu, zjistíte, že vylétají zdánlivě z jednoho místa na obloze. U Lyrid je to tedy souhvězdí Lyry. V dubnu se večer Lyra nachází těsně pod severovýchodním obzorem (po setmění již bude vykukovat její nejjasnější hvězda letního trojúhelníku Vega), takže z toho směru můžete Lyridy na obloze očekávat.

Konjunkce

Druhý zajímavý úkaz nás čeká jen o pár dnů později. V tyto dny totiž nastává nejpříznivější letošní východní elongace planety Merkur.Rozuměj, bude zvečera na západě nejlépe pozorovatelná. Nejzajímavější okamžik však nastane 26. dubna po 20. hodině večer. Merkur bude v tu dobu 12° nad obzorem, když Slunce právě zapadne. Jak se bude obloha zatemňovat, vyloupne se v těsném sousedství s Merkurem na obloze Měsíc v podobě neuvěřitelně tenkého srpečku. Merkur bude svítit jako nejjasnější hvězda na obloze (–0,5 mag) a Měsíc bude starý pouhých 39 hodin od novu. Vyzbrojte se tedy triedrem a hledejte. A pokud budete mít kromě počasí také vhodný nízký obzor, možná těsně před západem zahlédnete v celé skupince i Plejády. Tato krásná konjunkce se vejde do kroužku 4°. Merkur bude ve skupině vlevo, Měsíc 2° vpravo a Plejády zhruba 3° nahoru. Vše by se vám tak mělo dohromady vejít do zorného pole běžného loveckého dalekohledu.

Saturn, Lev, Pastýř a Panna

Na konci dubna kolem 22.00 až 24.00 hodiny večerní nám pomůže planeta Saturn, která ukazuje na velké a lehce rozpoznatelné souhvězdí Lva. Pokud se zadíváte přibližně 30° napravo, pak zhruba ve stejné výšce nad obzorem jako Saturn se tyčí naoranžovělý Arcturus. Ten patří do souhvězdí Pastýře. Přesně mezi Saturnem a Arcturem, jen ale velmi nízko nad obzorem, najdeme ještě jednu jasnou hvězdu. Tou je Spica. Spica patří do souhvězdí Panny a je pro nás dobrým orientačním bodem, pomocí kterého souhvězdí rozlišíme. Přímo dole, pod planetou Saturn, leží hned několik nenápadných a hůře rozpoznatelných souhvězdí. Nejblíže Saturnu, napravo dole, je Sextant, přímo pod Saturnem pak Pohár a Havran. To celé zespodu ohraničuje dlouhé a klikaté souhvězdí Hydry, které končí až u souhvězdí Raka, napravo od Lva. Vezměte tedy mapu a pusťte se do čtení slabých hvězdiček. Hodně štěstí.