Noční obloha v červnu a červenci

MARTIN PETRÁSEK  |  Vesmír
astronavigátor

Na noční obloze přivítáme symbol letních nocí. Již po setmění se nad obzor vykutálí všechny tři hvězdy letního trojúhelníku – Vega, Altair a Deneb. Spolu s nimi vplouvá na noční oblohu také Mléčná dráha, která dává jasně najevo naši nicotnou pozici v naší stejnojmenné Galaxii. Noci ale ještě kraluje vysoko nad severozápadním obzorem Velká medvědice s nejznámějším uskupením hvězd – Velkým vozem. Jupiter nebude mít dobrý rok, letos zůstane jen nevysoko nad obzorem.

Léto přichází spolu s letním slunovratem. Astronomicky jde o období, kdy se Slunce na své pouti po obloze dostává nejseverněji od světového rovníku. V řeči astronomů se také říká, že má největší deklinaci, což je právě ten úhel, o který se od světového rovníku odklání. Letní slunovrat nastává obvykle 21. června a ani letos tomu nebude jinak.

Astronomické léto nastává letos 21. června v přesně 7 hodin 45minut ráno našeho letního času. Zatímco obyčejní lidé jásají a těší se na prázdniny nebo dovolenou, astronomové spíše smutní. V období od 1. června do přibližně poloviny července není Slunce nikdy více než 18° pod obzorem, a tak nenastává to, co astronomové nazývají astronomickou nocí. Obloha není tak temná a nad severním obzorem je patrné zjasnění oblohy způsobené Sluncem.

Herkules

My si ale přesto můžeme alespoň tu nautickou noc vychutnat. Tentokráte spolu se souhvězdím Herkula, které se velmi nenápadně rozpíná nad jižním obzorem. Kvůli blízké Mléčné dráze a množícím se hvězdám ve směru ke galaktickému rovníku je toto souhvězdí na první pohled lehce přehlédnutelné. Najdeme jej však s pomocí charakteristického tvaru čtyř jasných hvězd těla Herkulova. Tvoří totiž na obloze nepravidelný čtyřúhelník, kterému se s oblibou říká květináč.

Jeho hvězdy mají zdánlivou jasnost jen asi 3 mag, ale jsou zhruba stejně jasné a prostor okolo nich jiné hvězdy neruší. Tento květináč se rozprostírá na ploše zhruba 20° x 15° (5° je na obloze zhruba šířka natažené pěsti). Když je Herkules přesně nad jižním obzorem, pak je tento květináč ještě malinko nakloněn k východu. Herkules je pak poměrně rozsáhlé souhvězdí, které svou severní částí zasahuje skoro až do nadhlavníku.

Nejzajímavějším objektem v Herkulovi je bezesporu nádherná kulová hvězdokupa M13. Je vidět už v malém kukátku nebo triedru, úchvatná je pak při malém zvětšení ve velikém dalekohledu. Najdete ji v pravé stěně květináče, téměř uprostřed. Rozhodně doporučujeme!

Severní koruna

V blízkosti Herkula stojí za zmínku souhvězdí Severní koruna. Pokud jste již našli Herkula, tak toto malinké souhvězdí najdete snadno. Od těla Herkulova (květináče) se nachází vpravo dole a je zřetelná díky řetízku sedmi hvězd, které tvoří široké písmeno „U“ nebo také připomínají korunku. Jde o nenápadné, ale po zpozorování velmi kouzelné souhvězdí jarní oblohy.

Jupiter

Na planety bude léto bohužel chudé. Saturn se na oběžné dráze kolem Slunce dostává do afelia, navíc sklonil své prstence do roviny, takže téměř nejsou vidět, a ještě k tomu po setmění poměrně brzy zapadá. Jeho úlohu by měl v průběhu noci převzít Jupiter, který se v červnu vyhoupne nad jihovýchodní obzor chvíli po půlnoci. Ale ani on mnoho zázraků nepřinese.

Přestože se blíží k opozici a vrcholí jeho jasnost, která v srpnu dosáhne až –3 mag, bude po celé léto jen velmi nízko nad obzorem s deklinací ne více než –15°. Jeho deklinace se sice postupně zvětšuje, ale lepších podmínek pozorovatelnosti dosáhne až s dalšími roky. K procházkám pod noční oblohou léto vybízí čím dál více. Vezměte tedy naši mapu a zkuste si projít tento díl i ve skutečnosti. Hodně štěstí.