Noční obloha v březnu a dubnu

MARTIN PETRÁSEK  |  Vesmír
Noční obloha v březnu a dubnu

S blížícím se jarem se na jižní oblohu v pozdním večeru vyhupuje jarní trojúhelník. Jakmile spatříte Spicu, jeho nejjižnější hvězdu, je to neklamná známka blížících se Velikonoc. V dnešní nebeské navigaci se budeme držet v okolí jiné významné hvězdy tohoto trojúhelníku, vládce Regula v souhvězdí Lva a spolu s ním se pokusíme najít i okolní souhvězdí Raka, Malého lva a Rysa.Souhvězdí Lva je poměrně nápadné. Má totiž charakteristický tvar složený z dobře rozpoznatelných hvězd na hvězdném pozadí. Název souhvězdí není jen čistě mytologický.

Název Lva nese souhvězdí napříč mnoha historickými kulturami. Například staří Egypťané ho tak nazývali proto, že Slunce bylo v tomto souhvězdí zrovna v době, kdy se lvi vydávali na rozsáhlé lovy k Nilu. Nejjasnější hvězda Regulus má jasnost +1 mag, a tak patří mezi nejjasnější hvězdy oblohy. Jeho název znamená v překladu z latiny „vládce“ a v souhvězdí tuto hvězdu najdeme vpravo dole. Jedná se o čtyřhvězdu, z níž však umíme malým dalekohledem rozlišit pouze jednoho souputníka.

Fádní Saturn

Pod souhvězdím Lva se nám tento měsíc usadila planeta Saturn, která nám může pomoci souhvězdí najít. I když je svou polohou Saturn na velmi dobrém místě, v dalekohledu není tak krásný jako v letech předešlých. Na své oběžné dráze se dostává do afelia, a tak se i během opozic se Zemí od nás postupně vzdaluje.Druhou nevýhodou je pravidelná projekce Saturnových prstenců. Prstence se k Zemi promítají postupně pod různými úhly a zrovna v těchto letech se sklánějí téměř pod nulovým úhlem a v dalekohledu se jeví velmi uzoučké.Pohled na Saturn tak začíná být malinko fádní.

Jesličky a Malý lev

Napravo od Lva leží nenápadné souhvězdí Raka. V něm jsou nejzajímavějším objektem Jesličky, otevřená hvězdokupa M44, která je na temné obloze mimo město vidět i pouhým okem.V malém kukátku je nádherná, triedrem dokonce rozlišíme až stovku hvězd.Souhvězdí Malý lev leží nad Lvem. Přesněji mezi Velkou medvědicí a Lvem. Hledat jej nezkoušejte, nejjasnější hvězda má +4 mag a i na okraji města je sotva vidět okem. Stejně problematické by mohlo být nalezení kompletní Velké medvědice. Její nejjasnější hvězdy tvoří známý Velký vůz a ten je v tuto dobu večer před půlnocí v nadhlavníku.

Od Velkého vozu napravo

Pokud byste přece jen chtěli najít nejjasnější hvězdu souhvězdí Malého lva, může Velký vůz pomoci. Když prodloužíte pravou hranu a pravé kolo Velkého vozu směrem na sever pětkrát, narazíte na Polárku. Když ale půjdete na opačnou stranu, narazíte při čtyřnásobném prodloužení právě na nejjasnější hvězdu Malého lva HP53229. Prostor mezi Velkou medvědicí a Blíženci vyplňuje souhvězdí Rysa. Nenápadná šňůrka hvězd, z nichž nejjasnější má 3 mag.

Oči jako rys

Souhvězdí Rysa zavedl roku 1668 Johannes Hevelius, polský astronom s českými kořeny.Nazval jej tak proto, jak sám uvedl: „Protože abyste jej spatřili, musíte mít oči jako rys.“ Pro pozorování dalekohledem je Rys zajímavý jen jediným svým objektem, a to nejvzdálenější kulovou hvězdokupou naší Galaxie. Je od centra tak daleko, že se ani neví, jestli ještě patří k halu naší Galaxie. Někdy se proto označuje jako „mezigalaktický poutník“. K jejímu nalezení potřebujete větší astronomický dalekohled, protože má zdánlivou jasnost 10 mag a velikost 4 úhlové minuty.