Neurony žen jsou odolnější

J. HORČÍK  J. PETR  |

Neurony žen jsou odolnější

Mozky mužů i žen se liší v mnoha ohledech.Vědce však zaskočilo, nakolik se od sebe liší jednotlivé neurony z mužských a ženských mozků. Neurony žen jsou mnohem větší nezmaři. Při nedostatku živin neurony mužů chřadnou a hynou.Neurony žen bojují ze všech sil, šetří každou troškou energie a snaží se přežít.Zatímco mužské neurony začnou odbourávat životně důležité molekuly a nastartují tak vlastní destrukci, ženské neurony vytvářejí maličké tukové kapénky jako zásobníky energie na ještě horší časy.

Miliardáři mají více synů

Mezi potomky nejbohatších mužů světa převládají synové. Jejich podíl se pohybuje kolem 60 %. Tím se člověk řadí mezi živočichy, jejichž samičky reagují na zlepšené životní podmínky tendencí k přednostnímu plození synů. Příkladem takového živočicha je třeba jelen nebo rypouš sloní. Zdá se, že v blahobytu je výhodnější plodit syny, protože ti vyrostou v dostatku a budou dost silní, aby si udrželi harém samic a zplodili spoustu potomků. V chudobě by vyrostlo ze syna nedochůdče, které si harém nevydobude. Proto mají samice včetně lidských žijící v nuzných podmínkách tendenci rodit více dcer.

Objev hrobů v Sakkáře

Egyptologové objevili na sakkárském pohřebišti na jih od Káhiry dva hroby staré 4300 let. Nález zřejmě předznamenává další nečekané objevy. Dosud pátrali vědci po hrobech především v okolí stupňovité pyramidy faraona Džoséra. Oblast, kde se teď podařilo objevit hroby, zůstávala neprozkoumaná, protože se v ní žádné hroby nacházet neměly. Královské pohřebiště v Sakkáře je ale zřejmě mnohem rozlehlejší, než se egyptologové domnívali.