Nejstarší skála světa

redakce  |

Nejstarší skála světa

Kanadští geologové našli nejstarší dochovaný skalní útvar na Zemi. Nachází se na severu kanadské provincie Quebec v pohoří Nuvvuagittuq. Pohoří je podle dosavadních odhadů staré „jenom“ 3,8 miliardy let. Teď je jasné, že se tu dochovaly i horniny mnohem starší. Stáří jednoho kamene stanovili vědci pomocí poměru izotopů neodymu a samaria na 4,28 miliardy let.

Ötzi zůstal bez potomků

Kompletní dědičná informace mitochondrií pravěkého horala, jenž zahynul před 5300 roky na hřebeni Alp, prozradila, že mezi stávajícími Evropany zřejmě není nikdo, kdo by se mohl prohlásit za jeho potomka. Mrtvola označovaná obvykle jako Ötzi nese variantu dědičné informace, jež se u současných lidí nevyskytuje. Ötzi tak vědce opět zaskočil. Na základě částečně přečtené DNA z jeho mitochondrií se vědci domnívali, že Ötzi patřil k přímým předkům obyvatel jižních svahů Alp.

Nanočástice dobré a špatné

Ani mikroskopické částečky -tzv. nanočástice – si nejsou všechny rovny. Některé kovové nanočástice pohánějí chemické procesy s podstatně větší účinností než jiné. Na první pohled nelze předem odhadnout, která nanočástice je dobrá a která špatná. A i když takový rozsudek vyneseme, nemusí platit nadlouho. Američtí fyzikové z Cornell University ujišťují, že dobře katalyzující zlatá nanočástice může své schopnosti okamžitě ztratit.

Nosorožec in vitro

Sperma odebrané samci nosorožce chovaného v zoo v britském Colchesteru oplodnilo nosorožčí samici v budapešťské zoo. Němečtí, rakouští a maďarští veterináři sperma nosorožčího býka zmrazili a převezli jej za maďarskou nosorožčí nevěstou uložené v tekutém dusíku při teplotě –196 °C. Rozmrazené sperma vpravili do dělohy říjné samice a ta nedávno porodila zdravé mládě. Je to první nosorožec narozený po umělém oplodnění.

Sonary mají zelenou

Americké soudy povolily armádě používání sonarů navzdory důkazům o tom, že mohou poškodit citlivý sluch velryb. Vyděšení kytovci prchají z dosahu sonarů a často přitom uvíznou na mělčinách. Donedávna platilo, že vojenské ponorky smějí použít sonar, jen když se v okruhu 2000 kilometrů nenachází žádný mořský savec.