Morgan LifeCar exkluzivní kupé pro život

ZDENĚK ODEHNAL  |  Auta
Morgan LifeCar

Ohleduplnost automobilů k životnímu prostředí je dnes faktorem číslo jedna u všech jejich výrobců. Výjimkou není ani malá, zato ale proslulá britská firma Morgan Motor Company. Letos se na autosalonu v Ženevě prezentovala studií dvousedadlového kupé LifeCar. Její název je příznačný, protože vůz patří do kategorie ZEV (Zero Emission Vehicle), tedy s nulovými emisemi škodlivin ve výfukových plynech.

Morgan LifeCar

Ve stylu retro Výrobky značky Morgan jsou určeny jen automobilovým labužníkům, kteří milují dobrodružství a svižnou jízdu. Platí to i pro koncept LifeCar, jenž designem své karoserie navazuje na model Aeromax. Jde tedy rovněž o pohledné kupé s velmi ladnými a aerodynamicky vyšlechtěnými tvary ve stylu retro. Přední partie díky nepřehlédnutelně velké masce chladiče se svislým žebrováním a bohatým chromováním jasně sděluje, ve které stáji byl tento skvost odchován. Zajímavostí jsou rozměrné větrací otvory na vrchní ploše motorové kapoty, což si vyžádal nekonvenční pohonný systém. Samozřejmostí je použití supermoderní osvětlovací techniky – hlavní světlomety i zadní skupinové svítilny jsou z LED diod.

Palivové články O pohon studie LifeCar se stará čtveřice elektromotorů, které jsou uloženy v náboji každého kola a jež slouží rovněž jako generátory proudu například při brzdění. Jejich napájení zajišťují palivové články, ve kterých elektrický proud vzniká reakcí natankovaného vodíku s kyslíkem ze vzduchu. Do okolí přitom uniká pouze teplo s vodními párami, a nikoli pestré spektrum škodlivin jako u běžného spalovacího motoru. Články o celkovém výkonu 22 kW připravila pro koncept LifeCar firma QinetiQ. Ten s tímto pohonným systémem dosahuje maximální rychlosti téměř 140 km/h a dojezd na jedno naplnění nádrže zkapalněným vodíkem činí 400 km.

Morgan LifeCar

A provozní ekonomie? Podle výrobce spotřebuje ekvivalentní množství paliva jako vůz se zážehovým motorem o spotřebě 1,8 l benzinu na 100 km. Neotřelý interiér Dvoumístná kabina rozhodně neoplývá všednostmi. Už přístup do ní je unikátní: střešní partie s čelním i bočními okny se mírně vyklopí nahoru a pak posune dozadu.

Morgan LifeCar

A nejen to, řidič nemá k dispozici klasický volant, nýbrž „berany“ jako v dopravním letadle. Přístroje a ovládače jsou přitom soustředěny do „hroznu“ upevněného na sloupku řízení. Pozornost budí rovněž sedadla vyrobená z pečlivě anatomicky tvarovaných pruhů kůže. Součástí výbavy jsou efektní ozdobné prvky z ušlechtilého dřeva a hliníku. Je ovšem fakt, že kabina vlivem dosažení příznivé aerodynamiky karoserie nenabídne posádce bůhvíjaký prostorový komfort.

Nejčtenější