Mladí a závislí

M. Tůma  P.Prošek  P.Tomek  |  Počítače
pc postava

Hry lepší než sex?

Z on-line dotazníku, určeného výhradně hráčům, vyplynula poměrně zajímavá skutečnost. Z celkového počtu 1130 dotázaných preferuje 32 % dobrodružství ve virtuálních světech před sexem. V případě očekávaných titulů se počet vášnivých hráčů ještě zvyšuje a před počítačem či konzolí by raději vysedávalo 72 % dotázaných. Jako důvod účastníci uvádějí prostý fakt, že se partnerky ke společným radovánkám těžko přesvědčují nebo s nimi není taková zábava. Z výsledků bohužel již není patrné, zda se dotázaní hráči aktuálně protloukají životem bez drahé polovičky, s novou partnerkou nebo manželkou a třemi dětmi na krku. V posledním případě by totiž zvýšená touha po relaxaci ve virtuálních světech nebyla nijak překvapující.

Čichám, čichám hru…

Videohry útočí na zrak a sluch, ale stále opomíjejí čich. Zachycení vůně či pachu by přitom mohlo značně prohloubit celkovou atmosféru a více hráče ponořit do akce. Tým vědců z birminghamské univerzity pod vedením profesora Boba Stonea již rok pracuje na zařízení, které by se o zapojení dalšího smyslu mělo postarat. Projekt je částečně financován ministerstvem obrany pro využití v armádních tréninkových simulátorech. Boxovaný větrák s osmi komorami pro uskladnění a mixování více než stovky typů parafínového vosku se připojí k počítači a „zavoní“ hráči pod nosem v předem určených okamžicích. Nová technologie je v současné době testována na několika vlastních počítačových hrách, vytvořených pomocí volně dostupných vývojářských nástrojů z akčních titulů Half- Life a Far Cry. Vývoj však ještě pár let potrvá a otázkou je, zda nakonec nezůstane pouze u profesionálních tréninkových programů.

Mladí a závislí

Otázka závislosti dětí a mladistvých na videohrách je stále aktuálnější a z výzkumu prováděného na Iowa State University vyplývá, že 8,5 % americké mládeže ve věku od 8 do 18 let vykazuje znaky patologických hráčů. Psycholog Douglas Gentile oslovil 1178 subjektů, u kterých zjišťoval přítomnost jedenácti předem určených symptomů, potvrzujících jistý stupeň závislosti na počítačových či konzolových hrách. Tyto děti tráví stále více času u her a utrácí rostoucí množství peněz za nové tituly pro dosažení kýženého uspokojení, vykazují podrážděnost a nesoustředěnost při omezení hraní, využívají hraní jako útěku před problémy, lžou o skutečné době strávené u her a zanedbávají domácí úkoly či pracovní povinnosti. Z celkového počtu 45 milionů mladistvých v uvedeném věku v USA jde o více než tři miliony závislých, kteří si přehnaným hraním ničí život a zaostávají v dalších oblastech.

Nejčtenější